Cestovní ruch je zboží jako každé jiné. Potřebuje propagaci a veletrhy jsou výbornou příležitostí. I když i tady se doba mění a vystavovatelé dobře zvažují, kam vyrazit.

„Poslední roky akcí výrazně přibylo, čím dál víc informací lze taky najít na internetu. Veletrhy už proto nejsou tolik navštěvované, aby byli vystavující zcela spokojeni. Každý pečlivě vybírá a vyhodnocuje, kde zaplatí poplatky a kam skutečně vyjede," upozornila Dáša Palátková ze Svazku Krkonoše.

To ale neznamená, že by veletrhy ztratily svůj význam a pracovníci svazku se jich každoročně účastní. Vybírají jednak podle regionu, tedy dojezdu potenciálních klientů, podle zkušeností z let předchozích, přihlédnou k referencím a ohlasům, svou roli samozřejmě hraje cena. Letos byly představeny nejvyšší české hory na zhruba patnácti akcích po celé České republice, v sousedním Polsku i Německu.

„Stále jsou zákazníci, kteří preferují tištěnou formu prezentace, kdy si mohou v klidu doma materiály prohlédnout, případně vyhledat další podrobnosti na internetu. Jsou i tací, kteří nemají internet, požadují ubytovací možnosti s adresou či telefonním spojením. Přímý kontakt s potenciálními turisty je bezesporu velkou devizou pro další typ propagace či námětem pro další naši práci. V poslední době ubývá počet takzvaných sběračů, spíše jsou časté dotazy a pečlivý výběr správného propagačního materiálu," podělila se o osobní zkušenosti Klára Hančová.

Stát bere, ale do podpory nedává nic

Během patnáctiletého působení se Svazek Krkonoše stal pro území důležitým partnerem a uznávanou značkou v rámci veletržních prezentací.

Doba se ale změnila, skončilo financování z projektů Evrospké unie. Svazek zavádí přechodné období vedené ve skromnějším režimu a to se týká i možností platby za veletržní prezentace.

„V minulém období byly veletrhy velmi vyhledávaným zdrojem informací. I proto jsme je absolvovali v daleko větším rozsahu. V dnešní době je ale také mnoho moderních technologií, kterými návštěvníky oslovujeme. Vždy je však nutné zaujmout poutavou formou, abychom uspěli ve velké konkurenci," podotkla ředitelka Svazku Krkonoše Kamila Hlinková.

I nadále se ale domnívá, že veletrhy jsou jednou z účinných forem propagace, byť o ně klesá zájem. „Vzhledem k současné situaci prakticky nulového financování podpory cestovního ruchu ze strany státu, přestože cestovní ruch generuje obrovské příjmy do státního rozpočtu, musíme účast na veletrzích zredukovat. Budeme opravdu pečlivě vybírat, které absolvujeme, s důrazem na efektivní výstupy. Na rok 2016 máme prozatím vytipováno jedenáct veletrhů v České republice, Polsku a Německu. Věříme, že na vybraných prezentacích oslovíme návštěvníky, kteří následně do regionu Krkonoš přijedou," doplnila Kamila Hlinková.