Větší bezpečí ale není zadarmo a peníze jsou hlavní problém. Velmi frekventované přechody však pomalu doznávají změn, posledním příkladem je dopravně komplikované místo v blízkosti náměstí Míru. „Auta ho přejíždějí z hlavní i přilehlých ulic, v blízkosti jsou dvě školy, Dům dětí a mládeže i knihovna," připomněla Radka Nosková z městského úřadu.

Samozřejmostí v centru Vrchlabí jsou turisté, takže potenciální riziko kolize je tu vysoké. Resp. bylo, protože díky díky novému osvětlení je teď přehlednější a bezpečnější. Zastupitelé se rozhodli pořídit bezpečnostní prvky za 116 tisíc korun, v čemž jim téměř stotisícovým příspěvkem pomohla Nadace ČEZ.

„Vyšli jsme vstříc snaze zvýšit bezpečnost v ulici Krkonošská. Nová světla a informační tabule zvýšily přehlednost frekventovaného přechodu pro všechny účastníky provozu," podotkla Michaela Žemličková, ředitelka Nadace ČEZ, která společně s odborníky z řad zástupců BESIP pomáhá osvětlovat nebezpečné přechody po celé České republice už od roku 2013.

• Při rychlosti 75 km/h potřebuje řidič k reakci nejméně 31 metrů (1,5 s)

• Kvalitní osvětlení dokáže snížit počet střetů s chodci na přechodech až o 65 procent

• Osvětlení se projektuje na každý přechod zvlášť, do výpočtů se zahrnuje nejen šířka silnice a přechodu, ale i okolní osvětlení, barva povrchu, stoupání či klesání vozovky atd.

• Osvětlení přechodu není přímo shora, ale pod mírným úhlem vždy ze směru příjezdu aut. Chodec je tak osvětlen více ze strany, aby jej řidič viděl skutečně jasně. Současně je třeba nastavit osvětlení tak, aby řidiče ani v jednom směru neoslňovalo

Nové osvětlení zvyšuje bezpečí na přechodu