Výpadovku do Broumovského výběžku zablokují protestní blokádou od 15.30 hodin na dvacet minut členové sdružení Obchvat Náchoda. Ti vyjadřují dlouhodobé nespokojení s dopravní situací ve městě a požadují urychlenou výstavbu obchvatu města.

Spolek má v plánu zablokovat přechod pro chodce v Malém Poříčí. Nespokojení lidé tam budou dvacet minut přecházet nepřetržitě sem a tam. Podobně v minulých letech několikrát zablokovali dopravu v centru Náchoda.

Důvodem je prý tentokrát nečinnost a neochota krajského úřadu se zahájením výstavby nové přeložky silnice II/303 mezi Náchodem a Velkým Poříčím.

„Nám nejde o to, aby tady stály kilometry aut a otravovali jsme řidiče, kteří by také raději jezdili po lepší cestě. Chceme jen probrat politiky na krajském úřadě a jiná možnost, než občanská neposlušnost, v tomto státě už není. Snaha o jakoukoliv dohodu je nemožná," uvedl k blokádě předseda sdružení Obchvat Náchoda Jan Chaloupka.

Na přeložku silnice Běloves Velké Poříčí prý už je deset let vypracovaná projektová dokumentace. Osm let už je také vydáno územní rozhodnutí. „Minulé vedení krajského úřadu vykoupilo pro tuto komunikaci pozemky zhruba za deset milionů. S nástupem nového vedení v čele se současným hejtmanem se ale vše zastavilo. Snažili jsme se s hejtmanem setkat, ale ten nás nepřijal. Přijal nás krajský radní pro dopravu Karel Janeček, který sdělil, že to je drahé a že na to nejsou peníze," popisuje Chaloupka.

Odhadované náklady na výstavbu přeložky silnice II/303 se prý blíží ke 400 milionům korun.

Na několikátý pokus se prý aktivisté k hejtmanovi dostali. Ten přislíbil, že na příští rok by se pokusil uvolnit nějaké prostředky na výkup dalších pozemků. Vše ale prý váže na stavbu obchvatu Náchoda.

Jak připomněl Jan Chaloupka, cesta mezi Náchodem a Hronovem přes Malé Poříčí je silnice druhé třídy. Je prý ale zařazena do vybrané silniční sítě, to znamená, že to je sice silnice druhé třídy, ale má charakter silnice první třídy.

V tomto úseku prý projede okolo deseti tisíc vozidel za 24 hodin. Život u této cesty tak je utrpení.

Aktivisté obešli obyvatele osobně

„Osobně jsem v tomto úseku obešel téměř všechny vlastníky rodinných domů. Všude jsem slyšel jen nářky, jak už je nesnesitelné u této komunikace žít. Každou chvíli je v tomto úseku dopravní nehoda. Havarované vozy ničí i majetek obyvatelům u silnice. Hodně stížností bylo na chůzi po frekventované silnici v místech kde není chodník, zejména u vlakové zastávky. Mezi automobily se pohybují také děti, což je značně nebezpečné, ale jiná možnost není. Přejít komunikaci je hlavně ve špičce téměř nemožné," uvádí Jan Chaloupka.

Když se prý sedí v automobilu a před sebou je vidět třeba pět aut, tak to prý tak hrozné nepřijde. Ale když se jde okolo silnice pěšky a nebo je potřeba komunikaci přejít, tak to je prý často strašné.

Je prý problém, že územní rozhodnutí je vydané už osm let. Jeho platnost je ale pouze dva roky a vždy se musí před propadnutím prodloužit.

„Kdyby se třeba opomenulo územní rozhodnutí prodloužit a propadlo by, tak vše začíná znova. Při současné legislativě to je tak na dalších deset až patnáct let. Nehledě na to, že by se to pak vše značně prodražilo a znamenalo by to další nemalé finanční výdaje. Kromě platného územního rozhodnutí je také zpracována projektová dokumentace, která stála přes milion korun. Je vypracovaná i dokumentace pro stavební povolení. To vše se válí někde ve skříni. Radní pro dopravu nám řekl, že to vytáhnou a podívají se na to. Jestli ze šanonu jen otřou prach, to nám neřekl," míní Jan Chaloupka.

Krajský úřad prý podmiňuje stavbu přeložky vydáním územního rozhodnutí na obchvat Náchoda. Jak argumentuje Jan Chaloupka, tak přeložka silnice se ale připravovala jako samostatná stavba a v té době se o obchvatu ještě nemluvilo.

„Blokádou chceme probudit úředníky na krajském úřadu, aby se začali o tento projekt zajímat. Je potřebné znovu prohlédnout plány, zda nebude potřebné něco přizpůsobit současné legislativě. Kdyby každý rok uvolnil kraj alespoň nějaké prostředky, tak mohly bát vykoupeny už všechny pozemky. Neví se ani, zda v tom úseku nebydlí lidé, kteří bojují proti všemu. Tím by se vše zase prodloužilo. Nám vadí jejich nečinnost,"vysvětlil smysl blokády Jan Chaloupka.

Účast na blokádě mají přislíbenou

Aktivisté prý místní obyvatele obešli, a ti účast na blokádě přislíbili. Jak uvedl Chaloupka, tak na tomto místě moc lidí prý potřeba není. V okolních městech prý také na páteční blokádu upozorňovali, tak, aby na to byli řidiči připraveni.