Motorkářům pomalinku začíná sezona. Zdá se však, že rok od roku jich na českých silnicích bude ubývat.

Důvodem je novela zákona o autoškolách, která vstoupila v platnost na začátku letošního roku. Autoškoly sice přivítaly, že je na uchazeče o řidičák na motorku přísnější, zároveň jim však vadí, že žák musí v rámci lekcí sám do provozu.

Dopady novely už nyní pociťují všichni ti, kteří si papíry na motorku chtějí pořídit. Ceny šly totiž rapidně nahoru. Například hradecká Autoškola Šlechta zvedla ceny o polovinu a autoškola spadající pod hradecký Dopravní podnik uvažuje, že po otevření kurzu pro motorkáře cenu dokonce ztrojnásobí - z původních pěti na 15 tisíc. „Museli jsme nakoupit nové motorky a vysílačky. Zmíněná novela nás tak přišla na něco málo přes tři sta tisíc," řekla Zdena Šlechtová z autoškoly, kde ještě před novelou stál kurz 6500 tisíce korun. Teď stojí 10 200 a možná to není konečná cena. „Mám tady slečnu, která během výcviku motorku dvakrát položila a zlomila páčku, která stojí sedm stovek," uvedla Zdenka Šlechtová.


Do budoucna jen pro movité

Novela o autoškolách, která kromě zpřísnění podmínek uchazečů upravuje také pohyb na silnici, není dokonalá a ušitá horkou jehlou. Alespoň to míní samotné autoškoly, kterým nejvíce vadí, že není dostatečně ošetřena novinka, kdy žadatel o řidičský průkaz na motocykl musí část jízd absolvovat sám na motorce a komisař ho navádí přes interkom z doprovodného motocyklu, nebo auta.

Legislativní kočkopes

Podle majitelů autoškol není dotažena do konce právní stránka věci v podobě, kdo bude moct za případný přestupek či karambol. „Předem říkám, že mi nevadí zpřísnění zkoušek. Vadí mi ten způsob, jakým byla novela nastavena. Je sice pěkné, že můžu žadatele pustit do provozu, ale co je mi to platné, když musím vymýšlet a zkoumat, co a jak ho mám učit, abych ho vůbec mohl pustit," řekl Deníku Petr Weber z autoškoly spadající pod hradecký Dopravní podnik, který právě kvůli novele zatím kurz pro motorkáře neotevřel. „Ještě stále pátrám po dopadech na obě strany. A bojím se toho, aby se nestalo to, co například nedávno v Kolíně, kdy žadatel o průkaz nedbal příkazy lektora a těžce havaroval," dodal Petr Weber. Podobného názoru je i Zdena Šlechtová.

Kdo ponese vinu?

„Co se stane v případě, že žák vjede na přechod a někoho zraní? To nám zatím nikdo neřekl. Když jsem se ptala na ministerstvu, tak mě odbyli s tím, že do toho moc pitvám," řekla žena, která nakonec kurz otevřela, protože nechtěla přijít o zisky.

Podle Petra Webera by se legislativa měla dotáhnout do konce. „Tak jako například v Německu, kde žák musí splnit určitá kritéria, která poté stvrdí podpisem a teprve poté může na silnici," míní Petr Weber podle kterého se v budoucnu stane z řidičáku na motorku jen zboží určené bohatým. „Jen málokdo si zaplatí deset až patnáct tisíc za papíry, když za poloviční cenu získá řidičák na auto a k němu papíry na stopětadvacítku," dodal Petr Weber.