Město chtělo totiž z třídy stvořit bulvár ve stylu první republiky. Místní se ale obávají, že by se z ulice stala mrtvá zóna.

„Snaží se nám vnutit, že celé centrum bude klidová zóna. To je ale špatný směr. Když se podíváme do měst v západní Evropě, tak se všichni vrací zpět od obřích nákupních zón k malým podnikatelům v centru města. V nejznačkovějších ulicích třeba v Paříži se také parkuje. Lidé potřebují u obchodů zaparkovat," myslí si Martin Vlček ze třídy Karla IV.

Radnice řešila také parkování, které místní hodně trápí. Ze stávajících 225 parkovacích míst by jich podle jednoho z návrhů měla zbýt téměř jen polovina.

„Určitě by to zapůsobilo negativně. Už teď mají pacienti problém zaparkovat. Kolikrát mi říkají, že stojí až na nábřeží. Hodně jich je také invalidních, takže potřebují parkovat v blízkosti ordinace," potvrdil praktický lékař Miloslav Lacina, který má ordinaci u světelné křižovatky.

Město ale jakékoliv spekulace odmítá. „Neplánuje zvýšení parkovacích poplatků nebo snížení parkovacích míst. Jakákoliv diskuze je tak nyní bezpředmětná," poukázal Jindřich Vedlich, náměstek hradeckého primátora pro rozvoj města.

Vizualizace parkování pod zemí.

Řešení pro zachování parkovacích míst našli místní podnikatelé. „Mohlo by zde vzniknout podzemní parkoviště pro rezidenty. Není to nic nového v Čechách, v Brně mají i dvě patra podzemních stání. Vyřešila by se tím i otázka bezpečnosti. Mimo těch, kteří by zde parkovali, by se do garáží nikdo nedostal. Pak by bylo šedesát míst na povrchu dostatečných pro zákazníky či návštěvy," vysvětlila Šárka Soares, dcera Vojtěcha Kulhánka, známého obchodníka s potřebami pro cyklisty, jehož firma sídlí právě na inkriminovaném místě.

Takový návrh ale město mělo také. Zatím ho nezavrhlo. „Před rokem a půl byly na stole dvě varianty. Jednou z nich bylo parkování v podzemí pod třídou Karla IV., druhá možnost pak byla výstavba parkovacího domu v Průmyslové ulici, která je v blízké docházkové vzdálenosti. Tyto varianty stále platí," řekl již dříve Jindřich Vedlich, náměstek primátora.

Podzemní garáže by se městu mohly zaplatit lépe než parkovací dům. Lidé jsou totiž ochotni za stání i zaplatit. „Nebyl by problém odkoupit parkovací stání pod zemí.  Je to dobrý nápad, ale město by ho muselo umět odprezentovat. Logiku naopak nemá další parkovací dům, téměř naproti od stávajícího," potvrdil Martin Vlček.

Smrtící opravy

Problém by mohl nastat také při rekonstrukci třídy. „Víme, jak to vypadalo u Tesca, kde se rekonstrukce zpozdila a jak to tam umřelo. Nápad je to sice hezký, ale musí být funkční a racionální. Nesmí si někdo udělat pomník," uvedl lékař Miloslav Lacina.

Podle Martina Vlčka se také mluvilo o nové soše Karla IV. na koni. „Ta měla být uprostřed nového kruhového objezdu u Tyršova mostu. Takže by nám tam ještě k oknům určitě přibyly dráty. Hradec si zaslouží jiné chování. Spousta věcí se povedla jako například náplavka, ale dobře musí byt vše," uzavřel Vlček.

Řešení? Podzemní garáže
Podle ověřovací studie využití podzemních garáží pod třídou Karla IV. od architekta Jana Čížka by mělo vzniknout 222 nových parkovacích míst. „Mám rád jednoduché věci a zde se jednoduché řešení přímo nabízelo. Celé těleso třídy je nasypáno, vnuklo mi to tedy myšlenku, že by násypy šlo znovu vytěžit a vybudovat podzemní garáže v místě, kde to lidé potřebují," předesílá architekt. Podzemní část by byla určena zejména rezidentům, nadzemní stání by sloužila hlavně zákazníkům restaurací a obchodů, také invalidům. Na jedné straně by se do jednopodlažního objektu vjelo, na druhé vyjelo. Pak by na třídě neubyla parkovací stání. Dopravně by ulice byla řešena podobně jako je nyní, počítá se i s cyklostezkami. Studie navrhuje také rozšíření zeleně.