Parkovat či neparkovat? To je oč teď na náměstí běží. Plánovaná rekonstrukce historického klenotu za 150 milionů totiž s parkovacími místy příliš nepočítá, což někteří kritizují. Náměstí podle nich „umře", lidi bez možnosti parkování zkrátka pojedou jinam.

Své připomínky k vítěznému návrhu budoucí podoby náměstí sepsali koncem minulého týdne do petice, pod kterou se podepsala už víc jak stovka lidí. Podle svých slov přitom po rekonstrukci rozbitého „rynku" prahnou stejně jako ostatní: „Všichni se pravděpodobně shodneme na tom, že Velké náměstí potřebuje opravu. V prezentovaném projektu však nejde o opravu, nýbrž o zcela zásadní změnu způsobu jeho užívání," kritizuje jeden z autorů petice  předseda Spolku pro kvalitní život Roman Grym. Nelíbí se mu mimo jiné vytlačování předzahrádek, absence plánu na opravu schodišť a podloubí nebo rušení obrubníků. Největší boje však svádí o parkování: „Z Malého náměstí se vytlačením aut stalo Mrtvé náměstí," argumentuje v petici Roman Grym a dodává: „Parkování na Velkém náměstí je nejdražší z celého města, přesto jsou místa pro návštěvníky po většinu týdne zcela zaplněna."

Skoncovat právě tam s auty bylo přitom hlavním záměrem architekta Jiřího Krejčíka, který mnohamilionovou zakázku nakonec získal. Sám plochu přirovnal k velkokapacitnímu parkovišti a prosazoval spíše klidové zóny se zelení. Zrekonstruované náměstí by se tak dle jeho návrhu mělo rozdělit na tři části – rušnou, klidovou a shromažďovací. Nějaká parkovací místa zůstanou, budou sloužit institucím na náměstí sídlícím, handicapovaným a zásobovacím vozům. „Petice, jak známo z Cimrmana, je vlastně forma prosby, aby se odpovědní zamysleli. Zákonné prostředky nám v tuto chvíli lepší nástroj neposkytují. Naší nadějí je, že bychom se všichni mohli poučit z chyb, které už se podařilo udělat na jiných místech republiky," vysvětluje záměr petice Roman Grym.

Palčivá otázka parkování se na náměstí řeší už několik let

Hradecké Velké náměstí.Hradec Králové - Za parkoviště v centru historického náměstí bojovali před několika lety hlavně tamní podnikatelé. Když radnice před šesti lety vyjevila své plány o radikálním snížení aktuálních zhruba 300 míst k parkování, zvedla se vlna nevole.  „Zničí nás to jako kolegy na Malém náměstí," shodovali se.

„Vzpomeňte několik let dozadu. Na náměstí byl zákaz parkování a okamžitě to dostalo místní obchody a restaurace do existenčních problémů. Na jejich nátlak radnice znovu namalovala parkovací plochu," přispívá do diskuze pod peticí Radka Krejčová.

Jak už to tak bývá, nová petice má ale také řadu přímých kritiků. Někteří Hradečané si myslí, že auta by z Velkého náměstí měla zmizet úplně a argumentují hlavně blízkým parkovacím domem v bývalém pivovaru. „Za Gayerovými kasárnami bude brzy stát parkovací dům, do kterého se právě přesunou auta z náměstí. Promiňte, ale náměstí plné aut, to je hnusota," myslí si Lukáš Rybka. „Nevím, v čem je problém poblíž je poloprázdný parkovací dům. Souhlasím, že je potřeba nějaká místa zachovat pro rezidenty a zásobování, ale současné náměstí je ostuda Hradce, a to je škoda," souhlasí Helena Brožová.

Shání podpisy

Město zatím v souvislosti s opravou Velkého náměstí požádalo o územní rozhodnutí, stavět by se tak mohlo začít za rok. Petici magistrát zatím neobdržel, petenti ji hodlají předat ve chvíli, kdy podle jejich slov prokazatelně půjde o vyjádření názoru široké veřejnosti.

Poznámka Jana Prušky: Parkování na náměstí. Nutnost nebo lenost lidí?
Oprava královéhradeckého Velkého náměstí je nutná. Na tom se shodnou všichni včetně autorů petice. Jenže se jim už nelíbí forma. Proč vyhánět vozy z historického centra Hradce Králové? Protože pohled na Bílou věž přes kapoty desítek automobilů prostě není hezký…
Podívejme se na náměstí ve světě. Vedení mnohamilionových metropolí, kde turistů projde po veřejných prostranství mnohonásobně více než v Hradci Králové, pochopilo, že všude automobily být nemohou. Kupříkladu známé římské náměstí Piazza Navona. Auta tam mohou, ale žádné trvalé parkovací místa zde nejsou. Na londýnském Trafalgar Square nebo Parliament Square nedaleko katedrály Westminster je opět minimální možnost zastavení. Samozřejmě bychom našli i náměstí, kde mohou vozidla stát, jak se jim zlíbí, ale otázka zní: Chceme hezké historické centrum nebo náměstí, které si turisté pletou s odstavným parkovištěm?
Ono je vše možná pouze o lenosti. Do parkovacího domu v bývalém pivovaru se další vozy vejdou. Plno je zde pouze, když se hraje hokejový zápas. Pravda, pokud si tam jdete pro vůz v noci, bezpečně se úplně necítíte. Další parkovací místa mají vzniknout v Gayerových kasárnách. Je takový problém dojít pár stovek metrů nebo už je lidstvo tak pohodlné, že bez vozu se nepřemístí ani na krátkou vzdálenost? Ano, pokud pojedete s těžkým nákupem, můžete krátkodobě zaparkovat před domem, vynést věci a jet odstavit vůz někam dále.
Pokud si pořídím dům, byt nebo podnájem v centru města, tak mám na dosah vymoženosti města, ale za to musím něco obětovat. A to něco může být například nemožnost zaparkovat vůz u domu jako v případě zahrady nebo třeba klid jako na samotě u lesa…