Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Řidič musí znát nejen volant, spojku, plyn... Ale taky dvorskou SŠIS

Dvůr Králové - O tom, že „řidič tvrdý chleba má", nezpívá jen Ladislav Vodička, ale své o tom ví i dopravci napříč republikou. Ještě větším problémem však je ten pomyslný chleba upéct, respektive sehnat kvalifikovaného řidiče.

4.3.2015
SDÍLEJ:

ŘEDITEL KRÁLOVÉDVORSKÉ školy Petr Vojtěch.Foto: DENÍK/Petr Vaňous

Těch je totiž jako šafránu. Královédvorská společnost Rodos V+J se však rozhodla jít štěstí naproti a ve spolupráci se SSTŘ Nový Bydžov a SŠIS Dvůr Králové nad Labem připravila zajímavou novinku. Obor, jehož absolventi nemusí po škole obcházet pracovní úřady, ale mohou se ihned zapojit do pracovního procesu.

O oboru, do kterého se lze přihlásit až do 15. března a jehož přijímací řízení proběhne v dubnu, dal Deníku informace ředitel královédvorské SŠIS Petr Vojtěch.

Kde vznikla myšlenka propojit učební obor Řidič osobní a nákladní dopravy s potřebami zaměstnavatele?
Tato myšlenka vznikla tady ve Dvoře Králové nad Labem, respektive u vedení města. Na něj se totiž obrátila firma Rodos V+J, která, stejně jako i ostatní autodopravci, pociťuje velmi velký nedostatek kvalifikovaných odborníků. Město se pak obrátilo na nás, zda můžeme nějak pomoci.

Jaká byla vaše první reakce?
Hned jsem věděl, že je to dobrá myšlenka a začal jsem přemýšlet, jak ji převést do praxe. Není to totiž jen tak, říct si: „Jo, pojďme do toho."

Jaká byla tedy úskalí?
Rád věci řeším rovnou. Ale pokud bychom žádali o otevření nového oboru, tak bychom se ho několik měsíců nemuseli dočkat.

Proč?
Otevření nového oboru je totiž opravdu běh na dlouhou trať. Navíc by se tato myšlenka nemusela líbit krajskému úřadu, či ministerstvu školství. Jediná cesta, která se tak nabízela, byla ta, oslovit školu, která podobný předmět ve svých osnovách nabízí. Škola v Novém Bydžově má tento obor akreditován a je již zaveden.

A jak spolupráce mezi školami bude fungovat?
Praktická část bude probíhat v Novém Bydžově, kde jsou na to perfektně vybaveni. U nás bude probíhat teoretická část. A co se týče praxe, tak ta má proběhnout u firmy Rodos V+J.

Jak pak bude vypadat rozvrh?
Myšlenka je zatím taková, že se cyklus teoretické a praktické části rozdělí na čtrnáct dní. Čtrnáct dní tak budou žáci v dílnách Nového Bydžova a čtrnáct dní se budou vzdělávat v učebnách naší školy.

Pod koho budou žáci spadat?
Žáci budou kmenově patřit Novému Bydžovu.

A jak to bude vypadat s dopravou mezi školami, respektive, kde budou žáci po dobu „turnusů" ubytováni?
Obě školy disponují internátem, takže si myslím, že v tomto nebude problém.

Jak jste již řekl, teoretická část bude probíhat na půdě SŠIS. Ve škole se vyučuje i informatika. Uvažujete do budoucna s využitím informatiků pro potřeby nového oboru. Například, že by naprogramovali testy, či by pro své kolegy vytvořili program v podobě simulátoru?
To jste v úvahách rychlejší než já. Ale upřímně, i o tomto se dá uvažovat. Navíc naše školy všem svým žákům nabízí různé benefity. S tím souvisí i to, že i žáci z jiných oborů by si například mohli udělat levnější řidičské oprávnění. Ta synergie mezi obory je totiž potřebná.

Jak bylo řečeno, obor se otevírá na přání firmy Rodos V+J. Bude nějaká sankce pro absolventa, který se rozhodne, že do firmy po skončení školní docházky nenastoupí?
To rozhodně ne. Nový obor v první řadě řeší akutní nedostatek řidičů. V tomto oboru získá absolvent odbornou kvalifikaci v oboru řidič nákladní dopravy, ale zároveň bude vzdělán jako mechanik opravář. Pokud se dotyčný rozhodne, že nechce být řidičem, může být využitý například i v místních fabrikách. Firma Rodos V+J novinku podpoří tím, že tu bude autoškola.

Mluvili jsme také o benefitech. Co kromě řidičského oprávnění typu T, B, C, C+E, ještě absolventům nabízíte?
Žákům nového oboru nabízíme i nástavbu s maturitou jejíž součástí by byl i tak potřebný profesák. Ostatně na tyto benefity, za přijatelných podmínek, mohou dosáhnou i žáci z jiných oborů.

Kolik absolventů základních škol se může do nového oboru přihlásit?
Kvóta je zatím třicet míst, ale v dalších letech se může rozšířit až na dvojnásobek.

Myslíte, že novinka, kterou letos spolu s Novým Bydžovem otvíráte, má budoucnost?
Je to inovace. Chceme jít novou cestou. Doba, kdy se otvíraly nové obory, které byly stejně prázdné jako ty stávající, je pryč. Je to technický obor. Jsem přesvědčen, že tato novinka má perspektivu, neboť už teď je velká poptávka po manuálně zručných odbornících.

A kde budou probíhat přijímací pohovory? Ve Dvoře Králové nad Labem, nebo v Novém Bydžově?
S nadsázkou se dá říci, že my jsme jen detašované pracoviště. Přihlášky i přijímací pohovory tak spadají do kompetence školy v Novém Bydžově.

Autor: Petr Vaňous

4.3.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Prezidentská debata ve vlaku Deníku 20. listopadu na cestě z Prahy do Ústí nad Labem.
AKTUALIZOVÁNO
75 33

Spory nad Mašíny i vznikem vlády. Mezi kandidáty to ve vlaku jiskřilo

Nová Sněmovna, Tomio Okamura
AKTUALIZUJEME
12 18

On-line: Poprvé se sešli noví poslanci. O imunitní výbor se hádali dvě hodiny

Island přeběhl za devět dní. Zážitek nemusí být pozitivní, říká Martin Šmíd

/ROZHOVOR/ Letos v červenci nevídaným způsobem pokořil Island – za devět dní přeběhl z nejsevernějšího neobydleného poloostrova přes pobřeží, pásmo hor, vnitrozemím až na jih. Martin Šmíd při tom urazil 644 kilometrů, společnost mu dělal pouze 40 kilogramů težký vozík s vybavením. I přes nepřízeň počasí a selhání techniky, dokázal pokořit sám sebe…

Zeman odletěl do Ruska. S Putinem se sejde zítra

Prezident Miloš Zeman dnes odletěl z Prahy na pětidenní státní návštěvu Ruska. Na jedné z jeho posledních zahraničních cest před lednovými prezidentskými volbami ho doprovází početná skupina českých podnikatelů, kteří budou na seminářích v Moskvě a uralském Jekatěrinburgu diskutovat o rozšíření kontaktů s ruskými firmami. Podepsat mají smlouvy za víc než 20 miliard korun. 

Američtí demokraté obcházejí Trumpa. Se zástupci jiných zemí mluví za jeho zády

Starostové a guvernéři z řad Demokratické strany v USA ignorují rozhodnutí současného amerického prezidenta a důležitá rozhodnutí dělají ve světě bez něj. Zjistil to deník The Washington Post.

AKTUALIZOVÁNO

Jana Novotná dohrála svůj životní zápas. Zemřela v pouhých 49 letech

/VIDEO, FOTOGALERIE, ANKETA/ V nedožitých padesáti letech zesnula po těžké nemoci tenistka Jana Novotná, wimbledonská vítězka z roku 1998. Na bývalou světovou dvojku vzpomínají tenisové legendy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT