Objemy kamionové dopravy rok od roku rostou. Ruku v ruce s tím jde však také poptávka po řidičích. Šoféři mezinárodních dopravců si často mohou přijít na nadstandardní příjem, který vykupují absencí v domácnostech. Zájem o ně je neustálý.

Stačí se podívat jen na elektronickou desku úřadů práce. Ten v Trutnově ke včerejšímu poledni inzeroval plných devětatřicet nabídek. Pro řidiče vnitrostátní i mezinárodní dopravy, ale také například pro autobusové linky či malá dodávková vozidla a vysokozdvižné vozíky. Platové ohodnocení se v dopravní branži na Trutnovsku pohybuje v nejvyšší hodnotě až na 55 tisících korun hrubého. Mezi požadavky pochopitelně patří odpovídající řidičské oprávnění a profesní průkaz.

„Řidiči nám chybí, ale zatím jsme schopni stav ustát. Průběžně bychom ho potřebovali doplnit tak deseti až patnácti řidiči, abychom byli plnohodnotně schopni zajistit pravidelné linky i nepravidelnou dopravu. Pokud by se to podařilo, nastal by takový stabilní klid," řekla například Jaroslava Viková ze společnosti Osnado, která zajišťuje linky v Podkrkonoší. Firma má svá sídla na pěti místech regionu V Trutnově, Dvoře Králové, Nové Pace, Hostinném a v Úpici. Aktuálně zaměstnává zhruba stovku řidičů. „Volná pracovní místa jsou způsobena běžnou fluktuací pracovníků. Někteří zaměstnanci stárnou a odchází do důchodů, i když ani to není pravidlem a jejich odchod není vždy automatický. Je časté, že využíváme pracující důchodce," sdělila Jaroslava Viková a pokračuje: „Jsme rádi, že u nás zaměstnanci často chtějí zůstávat i po dovršení důchodového věku, ačkoliv jsou řidiči právě věkem pochopitelně limitovaní. Pro někoho je totiž důležité být mezi lidmi a ne každý se do důchodu těší."

Volná pracovní místa ale nabízejí i malé firmy a soukromí dopravci. Řidiči se nově, stejně jako mnohé další pracovní pozice, hledají třeba přes sociální sítě. Takto zaměstnance hledá třeba Jirka Špicar, který před dvěma dny na Facebooku přidal příspěvek do veřejné skupiny Úpičáci. V něm nabízí pracovní pozici řidiče dodávky do 3,5 tuny z Úpicka. Jeho úkolem má být rozvoz zboží po České republice.

Chybí 10 tisíc autobusáků. Zbylí zvažují stávku

Řidiči autobusů vycenili na vládu a kraje zuby. Jestliže do dvou měsíců nezačnou intenzivně řešit výši platů řidičů, mohou se dočkat stávky. Její přípravu včera odsouhlasilo předsednictvo Odborového svazu dopravy. „Čekáme, jaká bude reakce, ale dáváme jim prostor dva měsíce. Stávka by mohla být zahájena v srpnu, nejpozději v září, ale byli bychom mnohem raději, kdyby šlo o dialog," řekl šéf odborářů Luboš Pomajbík.

Řidiči už nechtějí trávit za volantem 300 hodin měsíčně za základní mzdu 70 až 85 korun na hodinu. Podle jejich představ by měli dostat alespoň 100 korun na hodinu.

Mzdy řidičů podle Pomajbíka stagnují už od roku 2008 a v některých případech se dokonce i nominálně snížily. I to je důvod, proč řada řidičů odchází. Pomajbík s odvoláním na sdružení ČESMAD uvedl, že nyní v Česku chybí až deset tisíc řidičů autobusů.

Mluvčí ČESMAD Martin Felix potvrdil, že situace v oboru se zhoršuje, nicméně chybějící řidiči nejsou česká specialita, ale je to celoevropský problém. Například v sousedním Německu chybí sto tisíc řidičů.

Možnosti tu podle Felixe přitom jsou. Především by se mohl zjednodušit přístup Ukrajinců na pracovní trh.

Veřejnou autobusovou dopravu v současné době zajišťuje zhruba jedenáct tisíc řidičů. Jejich požadavky již na začátku loňského prosince podpořil šéf Asociace krajů a jihomoravský hejtman Michal Hašek a rovněž premiér Bohuslav Sobotka (oba ČSSD). „Za šest měsíců se problém nevyřešil," postěžoval si odborářský boss Luboš Pomajbík.

Ten upozornil, že v současné době firmy zaměstnávají až 20 procent řidičů v důchodovém věku. Mladí lidé pak odcházejí z oboru do nově vznikajících provozů, které nabízejí přinejmenším podobné platové podmínky.