To, že oprava silnice vyvolá takové „ovace", tušil zřejmě málokdo. Kdyby to byla slova chvály, mohli by lidé ze Správy a údržby silnic Královéhradeckého kraje plesat blahem. Jenže opak je pravdou.
Řidiči projíždějící úsekem mezi Dobruškou a Opočnem v posledních dnech spíše skřípali zuby. Za jejich rozmrzelostí stojí obnova obrusné vrstvy komunikace. Tedy výměna svrchní asfaltové vrstvy. Směs kamenné drti a asfaltu odlétává od kol a šoféři jsou nevrlí.
To potvrdil i starosta Dobrušky Petr Tojnar. „Je to tak. Lidé většinou nadávají. Avšak jednomu řidiči jsme pomáhali se sehnáním odtahové služby, jelikož přijel s autem, jehož kola byla obalená asfaltovou směsí a už se nerozjel," uvedl starosta. Petr Zima ze Správy a údržby silnic Královéhradeckého kraje však upozorňuje, že řidiči byli o situaci na komunikaci informování značkami a mimo jiné i nařízením o snížení rychlosti.
„V obou směrech k danému úseku byly umístěny s předstihem značky informující o práci na silnici a přikazující postupné omezení rychlosti na 30 kilometrů v hodině. Samozřejmě jsme byli svědky situace, kdy toto šoféři nerespektují. Poté k poškození vozidla dojít může," říká Petr Zima. Podle něj je používán technologický postup, který odpovídá všem normám. Pokud si lidé stěžují, pak je otázka, zda oni sami dodržují uvedená opatření. „Požádali jsme dopravní inspektorát, aby v daném úseku měřil rychlost," dodal.
Pokud by však nějaký z řidičů měl poškozené vozidlo a prokazatelně dodržel všechny předpisy, pak se na Správu a údržbu silnic (SÚS) Královéhradeckého kraje může s nárokem na úhradu škody obrátit. „Samozřejmě firmy jsou pro tyto případy pojištěné," dodal Petr Zima z krajské SÚS.
Silnice mezi Dobruškou a Opočnem byla k rekonstrukci vybrána záměrně. Podle slov Petra Zimy se jedná o poměrně mladou a vytíženou silnici. Paradoxně právě toto jsou důvody k její obnově.
„Tato komunikace byla stavěna po povodních v 98 roce a byla dokončena v roce 2000. Je to tedy nyní dvanáct let. A právě ideálně by mělo docházet k obnově obrusné vrstvy v horizontu deseti let, aby nedocházelo k totálnímu poškození komunikace, ale aby sloužila skutečně po dobu, na níž byla projektována. Bohužel pravidelná údržba je v České republice zanedbávaná. Vše je totiž otázkou peněz, kterých je málo," objasnil Petr Zima. Práce by měly skončit během září.
Nyní se obnovuje asfaltový povrch, již předtím byly opravovány krajnice a příkopy. Následovat ještě bude případná úprava krajnic, sloupků a obnova vodorovného dopravního značení.
SÚS samozřejmě počítá i s následným úklidem, a to i na hlavních cestách vedoucích do Dobrušky, kam by již za normálních okolností vyjížděly technické služby. V dalších lokalitách města je to však už na nich. „Není to pro nás žádný problém. Těch pár kamínku zameteme při běžném úklidu," objasnil starosta Petr Tojnar.