Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) výkupy, označované majiteli za státní vyděračství, právě zastavilo. Rovněž stáhlo i veškeré hrozby vyvlastněním. Od podzimu se totiž výkupní ceny parcel vrátí na loňskou úroveň. A možná i výš.

„Už nám přišel z ŘSD dopis, je to pro nás obrovská úleva. Nebylo fér, když někdo vloni dostal za metr 120 korun a jiný letos jen 30," řekl třeba Pavel Kohout z Opatovic nad Labem.

Odpor vlastníků navíc kvůli vyvlastňovacím řízením hrozil několikaletým zdržením staveb silnic.

Dostanou, co chtěli

Snad už na podzim začne platit novela, podle níž by za metr čtvereční pozemku pod plánovanými silnicemi měli majitelé dostávat od státu nikoliv 30 korun jako nyní, ale minimálně 120 jako dřív. Nebo i víc. Ve výjimečných případech dokonce i přes pět stovek.

Státní ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) už kvůli právě projednávané novele zákona zastavilo výkupy pozemků i už probíhající vyvlastňovací řízení. Výkupy se ostatně stejně zadrhly, řada majitelů totiž zaslané smlouvy odmítla jako vydírání a státní zlovůli.

„Ta smlouva, která nám březnu přišla, hovoří jasně. Buď nám ji do června podepsanou odešlete zpět, nebo budete vyvlastněni," zlobí se Stanislav Vondrouš, který vlastní asi půlhektarovou parcelu u Časů na Pardubicku, kudy má vést R35 z Opatovic na Vysoké Mýto a Olomouc.

„Jak bychom k tomu přišli, když lidé, od kterých ŘSD vykupovalo pozemky vloni, dostávali za metr stovku?! Třeba jako dva sousedé z obou stran mé parcely," dodal.

Změna od září

Vondrouš uspěl. A nejen on. V nejbližších dnech lidem do schránek přijdou dopisy o zastavení výkupů. „Právě jsou obesíláni všichni vlastníci na R35, kterým byl zaslán návrh kupní smlouvy, s informací, ze do příjetí novely zákona zákona o urychlení výstavby dopravní infrastruktury je proces výkupů zastaven. ŘSD též požádalo o přerušení probíhajících vyvlastnění," řekl Deníku mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

O návrhu vlády na změnu zákona by sněmovna díky zrychlenému projednávání mohla rozhodnout už v červnu. Přes výhrady pravicové opozice již prošla prvním čtením a zamířila do hospodářského výboru, který se jí bude zabývat příští týden.

Odpor proti letos sníženým výkupním cenám je tak obrovský, že jen na dvanáctikilometrové trase R35 z Opatovic do Časů už padla třicítka návrhů na vyvlastnění.

Součástí novely by měl být navíc paragraf, který by majitele k prodeji motivoval časově. Pokud by se například parcely vzdali do dvou měsíců, dostali by trojnásobek běžné ceny. A pokud do čtyř měsíců, dvojnásobek.

O novelu se zasazují i poslanci z našeho regionu, kterým záleží na zadrhnuté R35. „Uděláme maximum pro to, aby vznikla dohoda napříč spektrem. Změna by pak mohla být schválena už na červnové schůzi. V Senátu by pak pomohli východočeští kolegové Miluše Horská a Petr Šilar," řekl pardubický poslanec Martin Kolovratník.

Hradecké hejtmanství už dokonce vzalo „spravedlnost" do vlastních rukou. Pokud navýšení cen neprojde, slíbilo majitelům rozdíl mezi loňskými a letošními cenami doplatit. Na dostavbu D11 k polským hranicím totiž kraj chce získat evropské dotace.

Nová obezlička pro korupci?

Při projednávání novely se ale už objevil první spor. Majitelé pozemků pod plánovanými silnicemi by totiž mohli ve výjimečných případech dostat nikoliv základních 120, ale dokonce až 525 korun za metr, tedy 16tinásobek dnešní ceny. Výjimku by schvaloval osobně ministr, a to se (nejen) mnohým poslancům nelíbí. „Takové výjimky skýtají prostor pro korupční jednání. Výkupy pozemků by měly mít jasná, pro všechny stejná pravidla," řekl starosta Opatovic n. L. Pavel Kohout. Obec i on sám má v trase R35 několik pozemků. Za letošní cenu 30 korun za metr byl odhodlán výkupy blokovat, s navrhovanými 120 korunami souhlasí.