Postavit si automobil nebo dokonce formuli je sen mnohých malých kluků. Jen někteří ale mají štěstí svoji vizi zrealizovat.

Mezi nimi je i třicítka studentů z Fakulty strojní a Fakulty elektrotechnické  pražského Českého vysokého učení technického, kteří včera přijeli do areálu Festivalparku otestovat svůj nový prototyp závodní formule. Stroj označený jako FS.04 se v létě zúčastní několika soutěží studentských formulí.

Závod je za dveřmi

„Intenzivně se chystáme na první soutěž, která se uskuteční za týden v Německu, potká se tam zhruba 110 týmů. Věříme si na slušné umístění, mohli bychom skončit do 10. místa. Od loňska jsme vylepšili některé jízdní vlastnosti. Snažili jsme se také šetřit životní prostředí a snížit spotřebu vozu. To je jedna z kategorií, která se také hodnotí," vysvětlil Michal Vašíček, technický ředitel Tým CTU CarTech.

Úžasné zrychlení

Vysoké otáčky, kvílení pneumatik a občas průjezd mimo dráhu. Na stovku vůz  zrychlí totiž za pouhé čtyři sekundy. V týmu působí čtyři piloti, kteří se při závodě střídají. „Rallye jezdím od sedmnácti let a ve formuli jsem seděl poprvé před čtyřmi lety. Co se týče zrychlení a stability vozů, tak se tyto disciplíny nedají srovnat. Jezdím kvalifikaci do hlavního závodu a poté jeho půlku. To mě baví nejvíce," popisuje zkušenosti pilot Tadeáš Nováček.

Právě při vytrvalostním závodu na 22 kilometrů se v polovině musí vystřídat jezdci. Do vozu se také nesmí čerpat nové palivo a je zakázáno měnit pneumatiky. „Většinou dojede tak třicet procent startujících. Občas nějaké auto i shoří, ale to k tomu patří," říká s úsměvem Michal Vašíček.

Hlavně bezpečně

Velký důraz kladou pravidla na bezpečnost závodníků. Pilot musí do pěti sekund vylézt z vozidla. „Je to kvůli požáru. Lidé z poroty toto pravidlo tvrdě kontrolují a před závody se dělají i testy. Pilot musí zahodit volant a rychle vylézt ven," dodává Michal Vašíček.

Soutěž nazvaná Formula SAE je konstrukční soutěž, která od roku 1981 funguje ve Spojených státech. V Evropě studenti soutěží od roku 1998. Tým z ČVUT skončil vloni s modelem FS.03 na celkovém 37. místě z 481 účastníků.

„Celá soutěž není jen o rychlosti, hodnotí se také technické zpracování či náklady, navíc závodní tratě jsou poměrně technické, takže průměrná rychlost je zhruba 60 kilometrů v hodině," pokračuje Michal Vašíček.

Autodrom CzechRing v areálu Festivalparku na hradeckém letišti funguje od loňského podzimu a kromě dalších možností motoristům nabízí i testování vozidel.

„Okruh je charakteristický rychlými pasážemi a několika rovnými úseky. To umožňuje provádět průběžné dynamické testy a měření v jednotlivých úsecích," uvedl manažer autodromu Karel Pohner.