Svoji cestu po rychnovském regionu zahájil v Dobrušce a uzavřel v Rychnově. Setkal se zde s místními lidmi, kteří zcela zaplnili sály kina a Pelclova divadla. Mezi příchozími převládali Zemanovi přívrženci. Pestré spektrum dotazů zahrnulo mimo jiné napjatou situaci na Ukrajině, církevní restituce či zvyšování platů soudců.

Některé výroky prezidenta se opakovaly. Zeman si na obou místech neodpustil vtip o sobě, Václavu Klausovi a jejich cestě do pekla. Prezident zavítal v pátek do kvasinské automobilky. Prohlédl si výrobní závod a seznámil se s novým modelem superbu. V červnu by se Zeman měl stát prvním uživatelem tohoto vozu v Česku.

Nyní prezident jezdí ve Škodě Superb druhé generace. Sériová výroba třetího superbu by měla začít v řádu týdnů. Vývoj luxusní limuzíny ve Škodě Auto v Kvasinách je podle Zemana důkazem toho, že přestože se Česko před časem zaměřilo na automobilový průmysl, nestalo se pouhou montovnou s nekvalifikovanými pracovníky.

„Superb je české auto, ve kterém má jezdit český prezident." Novou generaci svojí vlajkové lodi automobilka oficiálně představila v úterý v Praze, začátkem března bude mít superb výstavní premiéru na autosalonu v Ženevě, prodej má začít na konci prvního pololetí. Škoda čeká od nového modelu o 25 procent vyšší prodeje než u předchozích dvou generací. Od roku 2001 prodala 700 000 těchto vozů. Nový superb se bude vyrábět vedle Kvasin také v čínské Šanghaji.

Závod Kvasiny navštívil v roce 2007 Zemanův předchůdce Václav Klaus. Tehdy mu automobilka v utajení ukázala chystanou druhou generaci superbu. Klaus při svých cestách však používal model A8 od Audi. O první generaci superbu se Klaus vyjádřil neuctivě. Podle něho prý drncá. Na Klausovy výroky narážel při své páteční návštěvě v Kvasinách Zeman.

Jak už Deník dříve informoval, Škoda bude v masivních investicích v Kvasinách pokračovat a do nových výrobních kapacit, zejména pro modely SUV, hodlá v následujících třech letech dát přes 7,2 miliardy korun.

Vzniknou nová pracovní místa

Má tak vzniknout 1300 nových pracovních míst a návazně asi 400 míst u dodavatelů v regionu. V budoucích plánech automobilky je, že celkové investice do závodu by mohly činit až 13 miliard korun.

Stát a hradecký kraj by pak měly dát do výstavby infrastruktury v kvasinské průmyslové zóně asi jednu miliardu korun.

Výrobní kapacita závodu by měla do roku 2018 vzrůst až na 280 tisíc vyrobených vozů ročně. Loni z Kvasin vyjelo 166 200 vozů. Vedle superbu to byly modely Yeti a Roomster. V budoucnu se počítá například s výrobou SUV vozu přibližně velikosti koncernového modelu Tuareg či SUV vozu pro španělský Seat. V závodě loni pracovalo asi 4200 kmenových zaměstnanců, celkem závod dává práci přibližně 5000 lidí. Kvasinská automobilka je pro místní obyvatele největším zaměstnavatelem. Velká většina obyvatel pracuje právě tady.