Problém s nimi intenzivně řeší starostové zhruba sedmi obcí. Číslo však nemusí být konečné. „Jsou nepříjemní, agresivní a vtíraví. Když jsem žádala o pomoc policii, řekli mi, že nemají lidi a že si máme pomoct sami,“ popsala jednání šmejdů morkůvecká starostka Brigita Petrášová.

Nejčastější jsou problémy s nabídkami elektřiny či plynu.
Šmejdi změnili taktiku. Na místo obcházení domů si smluví schůzku po telefonu

Jak se bránit?
- ověřte si totožnost prodejce prostřednictvím zákaznické linky
- nic nepodepisujte hned, vezměte si čas na rozmyšlenou
- požadujte konkrétní kalkulaci ze skutečné spotřeby
- požadujte nabídku v písemné podobě
- ujistěte se, že nabízená cena je konečná
- veškeré podklady si pečlivě prostudujte

Osobní zkušenost s nimi má čerstvě i brumovický starosta Rudolf Kadlec. „Mého dvaaosmdesátiletého otce se snažili dva muži, kteří vypadali jako kulturisté, přesvědčit, aby přešel od E.ONu k Innogy. A to přesto, že se jim na krku houpala visačka E.ON,“ poznamenal Kadlec. Energetické společnosti toto jednání odmítají.

Poznávacím znamením šmejdů v dotčených obcích bylo auto bílé barvy značky Škoda Octavia. „V autě přijeli mladí muži statné vypracované postavy,“ popsal boleradický starosta Antonín Vejvančický.

Díra v legislativě

Starostové se z Velkých Němčic, Boleradic, Šakvic, Brumovic, Morkůvek, Divák i Kašnice se shodují, že za vzniknou bezvýchodnou situaci může díra v legislativě. „Prodejci přijedou do vesnice, seženou si telefonní čísla na obyvatele, naslepo zavolají, že jsou zrovna v obci a domluví si s nimi schůzku. Byl jsem toho sám svědkem,“ popsal brumovický starosta.

Exekuce. Ilustrační foto.
Podvodníci odírají žadatele o oddlužení. Ti mohou přijít o desítky tisíc

Tím obejdou zákaz podomního prodeje, který ve většině obcí platí. Potvrdila to i policejní mluvčí Kamila Haraštová. „V tomto případě se nejedná o protiprávní jednání a porušení vyhlášky,“ vysvětlila.

Obranou je pozornost

Jedinou obranou proti těmto podvodníkům je jednat s rozmyslem a k ničemu se nezavazovat. „Spíše dáváme prostor klientům, aby nás sami oslovili. Buď přímo v kamenných pobočkách, nebo přes call centrum či elektronickou cestou. Snažíme se vyhýbat praktikám šmejdů,“ vyjmenovala mluvčí E.ONu Martina Slavíková a dodala, že za poslední rok zaznamenala společnost na patnáct tisíc případů s žádostí o pomoc.

Rozeznat seriózního prodejce od falešného většinou není složité. „Naši zástupci mají vždy identifikační průkazku s fotografií, jménem a logem firmy. Při pochybnostech mohou klienti zavolat na zákaznickou linku, kde jim potvrdí, zda je majitel průkazky tím, za koho se vydává,“ poradila Slavíková.

Terčem podomních prodejců jsou především senioři.
Nový zákon připraví energošmejdy o snadný život. Budou se muset registrovat

Podezřelí prodejci se v posledních měsících objevili také na Vyškovsku, Hodonínsku a Blanensku.

IVA HAGHOFER
KATEŘINA VAJSOVÁ