Problém s nimi intenzivně řeší starostové zhruba sedmi obcí. Číslo však nemusí být konečné. „Jsou nepříjemní, agresivní a vtíraví. Když jsem žádala o pomoc policii, řekli mi, že nemají lidi a že si máme pomoct sami,“ popsala jednání šmejdů morkůvecká starostka Brigita Petrášová.

Jak se bránit?
- ověřte si totožnost prodejce prostřednictvím zákaznické linky
- nic nepodepisujte hned, vezměte si čas na rozmyšlenou
- požadujte konkrétní kalkulaci ze skutečné spotřeby
- požadujte nabídku v písemné podobě
- ujistěte se, že nabízená cena je konečná
- veškeré podklady si pečlivě prostudujte

Osobní zkušenost s nimi má čerstvě i brumovický starosta Rudolf Kadlec. „Mého dvaaosmdesátiletého otce se snažili dva muži, kteří vypadali jako kulturisté, přesvědčit, aby přešel od E.ONu k Innogy. A to přesto, že se jim na krku houpala visačka E.ON,“ poznamenal Kadlec. Energetické společnosti toto jednání odmítají.

Poznávacím znamením šmejdů v dotčených obcích bylo auto bílé barvy značky Škoda Octavia. „V autě přijeli mladí muži statné vypracované postavy,“ popsal boleradický starosta Antonín Vejvančický.

Díra v legislativě

Starostové se z Velkých Němčic, Boleradic, Šakvic, Brumovic, Morkůvek, Divák i Kašnice se shodují, že za vzniknou bezvýchodnou situaci může díra v legislativě. „Prodejci přijedou do vesnice, seženou si telefonní čísla na obyvatele, naslepo zavolají, že jsou zrovna v obci a domluví si s nimi schůzku. Byl jsem toho sám svědkem,“ popsal brumovický starosta.

Tím obejdou zákaz podomního prodeje, který ve většině obcí platí. Potvrdila to i policejní mluvčí Kamila Haraštová. „V tomto případě se nejedná o protiprávní jednání a porušení vyhlášky,“ vysvětlila.

Obranou je pozornost

Jedinou obranou proti těmto podvodníkům je jednat s rozmyslem a k ničemu se nezavazovat. „Spíše dáváme prostor klientům, aby nás sami oslovili. Buď přímo v kamenných pobočkách, nebo přes call centrum či elektronickou cestou. Snažíme se vyhýbat praktikám šmejdů,“ vyjmenovala mluvčí E.ONu Martina Slavíková a dodala, že za poslední rok zaznamenala společnost na patnáct tisíc případů s žádostí o pomoc.

Rozeznat seriózního prodejce od falešného většinou není složité. „Naši zástupci mají vždy identifikační průkazku s fotografií, jménem a logem firmy. Při pochybnostech mohou klienti zavolat na zákaznickou linku, kde jim potvrdí, zda je majitel průkazky tím, za koho se vydává,“ poradila Slavíková.

Podezřelí prodejci se v posledních měsících objevili také na Vyškovsku, Hodonínsku a Blanensku.

IVA HAGHOFER
KATEŘINA VAJSOVÁ