Nad nedávnými případy, ke kterým vyjížděli přerovští strážníci, ale zůstává rozum stát. Když lidé odmítli podepsat novou a v uvozovkách „výhodnější“ smlouvu, odstřihli je samozvaní prodejci energií od plynu.

Případ, který řešili přerovští strážníci koncem loňského roku, se stal v ulici Generála Štefánika.

„Během jediného odpoledne jsme přijali několik stížností na prodejce plynu. Zašli tak daleko, že obyvatelům v domech zastavovali přívod plynu a v několika případech měli vyhrožovat odpojením dodávek, pokud nebude podepsána nová smlouva,“ popsal zástupce ředitele Městské policie v Přerově Miroslav Komínek.

Převážně starší obyvatelé bytového domu se tak uprostřed zimy ocitli bez tepla.

„Lidé nevěděli, co mají dělat. Pomáhali jsme seniorům za asistence hasičů se spuštěním ohřívačů vody a topení a kontaktovali obyvatele, abychom je upozornili na obnovení dodávek plynu,“ vylíčil.

Případ hyenismu si na místě převzala republiková policie. Strážníci lidem radí, aby rozhodně nevpouštěli do domu nikoho neznámého, a už vůbec by neměli otevírat dveře svého bytu osobám, které neznají.

„Apelujeme na všechny, aby s dealery nic nepodepisovali, nevpouštěli je do domu a ihned nás kontaktovali,“ zdůraznil.

"Pomáhají" spotřebitelům

Sdružení obrany spotřebitelů se s případy nátlaku na starší občany setkává často. Podvodníci se dokonce nedávno vydávali za spotřebitelskou organizaci a předstírali, že radí lidem. Do přízně seniorů se vnutili pod legendou, že jim pomohou vyřešit problémy se smlouvami o dodávkách energií.

„Drzost některých lidí opravdu přesahuje všechny meze. Poté, co se někteří podvodníci vydávali za klasické dodavatele energií či pracovníky plynáren, si teď hrají na organizace, pomáhající spotřebitelům. Vylákat podpis na smlouvu tímto způsobem je nejen protiprávní, ale také lidsky velmi ubohé. Spotřebitelům doporučujeme žádnou schůzku s podobnými podvodníky nesjednávat a hovor co nejrychleji ukončit,“ radí předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů Gerta Mazalová.

Organizace při poskytování spotřebitelského poradenství nikdy sama aktivně telefonicky neoslovuje neznámé spotřebitele a nenabízí jim své služby - a už vůbec ne služby, spočívající ve zlevnění jakýchkoliv dodávek energií.

„Jedná se o podvodné telefonáty, které nemají s naší organizací nic společného,“ dodává.