Mezi řečí předkládá rovnou k podepsání novou smlouvu a celkem přesvědčivě vypočítává výhody nového dodavatele. „Nestačila jsem ho ani vnímat, míchal do toho řeči o shodě mého příjmení s někým z jeho blízkých. Ani jsem se nenadála a smlouvu jsem mezi řečí podepsala. Začaly mně pak ale chodit celkem vysoké faktury, docela mě to vyděsilo,“ říká paní Dana a pokračuje: „Nevěděla jsem, jak to zrušit, protože jsem se styděla to říci svým blízkým. Volala jsem sama na telefonní čísla té společnosti, přehazovali si mě jako horkou bramboru, ale nakonec po mnoha telefonátech a doporučených dopisech se to s pomocí známého povedlo zrušit. Už bych to nechtěla zažít,“ říká smutně.
Paní Dana není určitě jediná s takovouto zkušeností. Takzvaní energošmejdi ani během energetické krize nepřestali využívat důvěřivosti některých, hlavně starších, lidí. Stále častější jsou v poslední době případy, kdy energetičtí podvodníci zneužívají například cenový strop na energie.

„Zákazníci nás v těchto týdnech upozorňují na zvýšenou aktivitu podomních podvodníků s energiemi, od kterých byl v poslední době spíš klid. Teď si ale bohužel našli nové triky a zneužívají vládních stropů, aby donutili zejména seniory a další zranitelné zákazníky k podpisu smluv,“ říká generální ředitel ČEZ Prodej Tomáš Kadlec a dodává: „Nejtypičtějším znakem podvodníků s energiemi je snaha zákazníka přimět co nejrychleji k podpisu smlouvy, aniž by si ji měl čas pořádně přečíst. Řádný obchodník, jehož nabídka je skutečně výhodná, nechá zákazníkovi dostatek času na její prostudování.“
Objevují se případy, kdy podvodníci nechávají zákazníka podepsat smlouvu o odběru energií pod záminkou, že klient podepisuje dokument, který je nutný k získání zastropovaných cen od státu. Odběratel ale pro placení zastropovaných cen energie nemusí nic podepisovat ani o nic žádat, všichni dodavatelé musí dle zákona všem zákazníkům tuto státní pomoc zprostředkovat.
Podomní obchodníci také nyní často lidem vyhrožují odpojením, pokud smlouvu nepodepíšou. Takový postup však může být podle Energetického regulačního úřadu v rozporu se zákonem. Energetický zákon totiž stanoví, že k porušení platební povinnosti musí dojít opakovaně. Odpojení odběrného místa by tak mělo hrozit až ve chvíli, kdy spotřebitel neuhradí přinejmenším dvě různé platby za energie, například dvě zálohy nebo jednu zálohu v kombinaci s nedoplatkem z vyúčtování. Někteří podomní obchodníci se opět vydávají za zaměstnance ČEZ nebo státních úřadů. Lidé by v žádném případě proto neměli podepisovat žádné dokumenty, aniž by si je důkladně přečetli.

Odhalit podvodníky může být někdy složité, je proto důležité řídit se základními radami. Pokud se někdo vydává za zaměstnance ČEZ a oslovený zákazník má o tomto pochybnosti, může si totožnost pracovníka ověřit na bezplatné lince 800 850 860. Každý zaměstnanec ČEZ by se měl zároveň na požádání prokázat služebním průkazem.
„Konkrétně v západních Čechách jsme zatím zaznamenali nižší desítky případů, kdy se lidé setkali s takovými prodejci energie. Naštěstí většina z nich se nenechala jejich řečmi ovlivnit. Samozřejmě případů může být daleko více, ale pokud dotyční nezavolají na naši zákaznickou linku, aby si vše ověřili, tak se o nich nedozvíme. Nicméně vše ale ukazuje na to, že problém energošmejdů s energetickou krizí nezmizel. Zákazníci by měli být velmi obezřetní a nepodpisovat smlouvy, které si pořádně nepřečetli. Zvláště pokud se jedná o podomní obchodníky s energiemi, kterým jde většinou o vlastní prospěch a ne prospěch zákazníka,“ říká Ota Schnepp, regionální manažer komunikace a mluvčí Skupiny ČEZ pro severozápadní a střední Čechy.