Tuto praktiku ve své rodině řeší například Andrea Kulíková z Benešova nad Ploučnicí. „Po telefonu se ozve operátorka, která naléhá, že je velmi nutné změnit smlouvu s vaším dodavatelem energií,“ popsala novou strategii takzvaných šmejdů.

Prodejci si telefonem domluví schůzku, a to především se staršími lidmi. Při telefonátu vystupují tak, že je snadné nabýt dojmu, že volají od dodavatele, s nímž mají lidé uzavřenou smlouvu. „Jsou nejen neodbytní, ale přímo zlí,“ dodala Kulíková.

Mnohdy přitom prodejce neodradí ani jasné odmítnutí. Zkouší volat opakovaně tak dlouho, dokud neuspějí. „Nám volali nejméně pětkrát. Ani jednou jsme si je nepustili přes práh,“ řekl další obyvatel Benešova nad Ploučnicí.

STRÁŽNÍCI BEZMOCNÍ

Pokud se prodejci předem ohlásí po telefonu a domluví si schůzku, jsou městské policie bezmocné. Vyhlášky se totiž vztahují jen na prodej bez předchozí domluvy. „V takovém případě nic dělat nemůžeme. To je jako bychom zakazovali návštěvy. Pokud ale budou chodit zvonek od zvonku, rozhodně je dobré zavolat na naši tísňovou linku,“ řekl ředitel děčínské městské policie Marcel Horák.

Zákazníci, které podvodní prodejci kontaktovali, se pak obracejí s dotazy na své současné dodavatele elektřiny. „Skupina ČEZ v poslední době registruje výrazný nárůst nekalých praktik podomních prodejců energií, kteří se lživě vydávají za naše pracovníky,“ uvedl mluvčí Skupiny ČEZ Ota Schnepp s tím, že největší dodavatel elektřiny u nás podomních prodejců nevyužívá.

POZOR NA PLNOU MOC

Oblíbenou záminkou ke kontaktu se zákazníky bývá takzvaná výměna elektroměru, vrácení přeplatku, kontrola údajů, ukončení produktové řady či poskytnutí slevy. Objevuje se také mnoho případů, kdy zákazníci některému z dodavatelů nevědomky podepíšou plnou moc a ten za ně poté bez jejich vědomí uzavírá smlouvy. Dochází i k tomu, že dodavatelé využívají tuto plnou moc několik let poté, co ji zákazník podepsal.

RYCHLE PODEPIŠTE

Obvyklým doplňkem těchto praktik bývá nátlak a spěch. Neseriózní obchodníci přesvědčují spotřebitelek okamžitému podpisu smlouvy a argumentují přitom časově omezenou nabídkou. Nenechávají zákazníkovi dostatečný čas na prostudování podmínek pro správné rozhodnutí.

Přesto mají lidé, kteří takovému tlaku podlehnou, možnost smlouvu uzavřenou doma nebo mezi dveřmi zrušit. Zákon jim totiž dává 14 dnů na to, aby ji vypověděli. A nemusí při tom uvádět žádný důvod.