K častým příčinám nehod patří podle něj zejména nepozornost způsobená únavou z horkého počasí a dlouhých cest, ale také nepřiměřená rychlost či nezvládnutí motocyklu.

Nehody připravily o život v pátek tři osoby, v neděli čtyři a v sobotu přišlo o život šest lidí, čímž se 11. srpen zapsal jako nejtragičtější den tohoto roku. Šest obětí na životech si letos podle Lercha připsal ještě 16. červenec. Nejhůř tehdy dopadla nehoda u Bohuňovic na Olomoucku, při které při střetu osobního a nákladního auta zahynuli dva dospělí a dvě děti - podle dostupných informací prarodiče a jejich vnoučata.

Lerch uvedl, že konkrétní statistiky víkendů policisté nevedou. "Ale 13 obětí na životech je podle všeho nejtragičtější bilance minimálně letních víkendů tohoto roku," řekl. Statistiky jsou ovšem jen předběžné a zřejmě se budou měnit. Minimálně u dvou ze tří zemřelých cyklistů je totiž pravděpodobné, že příčinou úmrtí byly zdravotní indispozice, dodal šéf dopravních policistů.

Za alarmující považuje Lerch tragickou bilanci řidičů motocyklů. "Dlouhodobě na ně apelujeme, aby zbytečně neriskovali, vyhnuli se nebezpečným manévrům, nejezdili rychle. Opakovaně také vyzýváme ostatní řidiče, aby si uvědomili, že v létě je na silnicích zvýšený pohyb motorkářů, cyklistů a chodců, tedy nejzranitelnějších účastníků silničního provozu," zdůraznil Lerch.

V současném horkém počasí často přeceňují své síly cyklisté, což pro ně může mít fatální následky, dodal. V dalších dnech bude pokračovat tropické počasí, na silnice by proto lidé měli vyrážet jen odpočinutí, vyspaní a bez zdravotních potíží.

Letní prázdniny jsou podle statistik nejkrizovějším obdobím na silnicích. Loni na tuzemských cestách zemřelo 101 lidí, což bylo dosud sice nejméně, ovšem i přesto byly dva prázdninové měsíce a červen nejtragičtějším obdobím celého roku. Po silnicích jezdí více unavených a vystresovaných lidí, a proto je větší nebezpečí, že se může stát nějaká dopravní nehoda. Za volant také častěji sedají sváteční řidiči, kteří nemají dostatečné zkušenosti a schopnosti.

"Velký podíl na vzniku dopravní nehody má také únava. Účinky únavy se dosti podobají účinkům při jízdě pod vlivem alkoholu. Nejkritičtějším časem je hluboká noc, tedy čas mezi půlnocí a čtvrtou hodinou ranní. Málo se také ví, že kritickým časem je také odpoledne mezi druhou a šestnáctou hodinou," uvádí na svém webu organizace Besip, který v Česku koordinuje bezpečnost silničního provozu. "Zvláště nebezpečná je stereotypní jízda v letním vedru po dálnici, nebo v noci," upozornil Besip.