Na vině byly hromadné nehody na dálnicích spojené s citelným zdržením, v jejichž důsledku se jak na Praze-východ, tak na Praze-západ rychle ucpaly i další silnice, jež se motoristé snažili využívat jako objízdné trasy.

Převrácený popelářský vůz
Hasiči v Ruzyni zápasili s převráceným popelářským vozem

Nehody na dálnicích

Po sedmé hodině na čtvrtém kilometru dálnice D10 havarovalo pět osobních aut, přičemž průjezd zůstal možný pouze odstavným pruhem. Vytvořila se kolona spojená se zdržením hodně přes hodinu; v době velké zátěže i s dvouhodinovým. Aby komplikací na D10 nebylo málo, objevily se na příjezdu do Prahy i další maléry: překážka v podobě vysypaného nákladu na dálničním kilometru 25,1 a hromadná srážka sedmi vozidel na kilometru 19,4. Tato nehoda naštěstí umožňovala průjezd se zvýšenou opatrností.

Bez zranění se obešly nepěkně vyhlížející havárie před Prahou na dálnici D6, kde se na kilometru 3,9 v několika nehodách v husté mlze střetlo celkem deset aut. I zde se rychle tvořila kolona – a těsně po osmé přibyla bouračka dvou osobních aut ještě na kilometru 5,4. Na Praze-západ se nehodě v ranním provozu nevyhnula ani dálnice D4, kde na kilometru 10,6 před půl osmou havarovala dvě osobní auta mířící od Prahy na Příbramsko.

Hluk, špína. Přetížená magistrála v samém centru Prahy.
Magistrála může jít mezi Vyšehradem a Pankrácem pod zem

Kolony se cestou na Prahu tvořily také při jízdě od Slaného po dálnici D7 a od Berouna po D5. Někdy byl příjezd k jejich konci vcelku rizikový, spojený s brzděním doslova na hraně. Našlo se totiž nemálo hazardérů, kteří do mlhy nazývané šoféry jako mlíko vyrazili s nedostatečně osvětlenými auty: pouze s denním svícením.

Rozsvítit s rozumem

„Mizerná cesta,“ potvrdil Deníku po dojezdu do hlavního města řidič Jaromír, který si stěžoval právě na špatnou viditelnost ostatních účastníků silničního provozu. Naznačil, že řidiči nejsou osvícení a mnozí by asi potřebovali pořádný štulec, aby se jim rozsvítilo. On se ovšem ke své čerstvé zkušenosti vyslovil podstatně účinněji – nicméně v mezích slušnosti lze z jeho slov ocitovat pouhý výraz „pár“.

Jakub Michálek.
Jakub Michálek: Babiš premiérem? Bude donucený nebýt ve vládě

Mohl by sice ještě následovat výraz „facek“ – i v tomto případě ale padl výraz mnohem emotivnější. Nelíbilo se mu, že řidiči se spínači světel zacházejí zcela nesmyslně. Když se večer vracel z Prahy domů, kdosi ho za pěkného počasí oslňoval rozsvícenou zadní mlhovkou – a když při raní cestě do práce bylo takto svítit na místě, naopak četná auta zůstávala skoro neviditelná.

Jezdit podle počasí


V čase podzimních mlh, kdy lze brzy očekávat i plískanice, je ovšem třeba myslet nejen na řádné osvětlení vozidla, odpovídající aktuální povětrnostní situaci. Řidiči musí přizpůsobit rychlost jízdy tak, aby byli schopni bezpečně zastavit ve vzdálenosti, na kterou mají rozhled. Počítat musí také s nebezpečím smyku – nejen na mokru a očekávané námraze, ale i na spadaném listí – a rovněž s tím, že je na silnicích může překvapit zvěř. Policie klade důraz rovněž na včasné přezutí; zimní pneumatiky dobře poslouží už na podzim.

Volby. Ilustrační foto.
Pražské radnice měly problém naplnit volební komise

Chodcům pak je na místě připomenout nejenom zvýšenou ostražitost, ale i to, aby nezapomínali na reflexní prvky, které pomohou zvýšit jejich viditelnost. Organizace BESIP navíc upozornila, že reflexní prvky se vyplatí kombinovat ještě s fluorescenčními materiály. Ty pomáhají zvyšovat viditelnost za denního světla a za soumraku – ve tmě však svou funkci ztrácejí.