Během prvních dvou měsíců letošního roku přišlo následkem nehod o život 61 osob, dalších 243 bylo zraněno těžce a téměř tři tisíce lehce. Zemřelo dvacet chodců, o pět více než vloni.

Celkový počet vyšetřovaných nehod byl nižší, vzrostly však počty mrtvých a zraněných. Pravděpodobnost úmrtí při nehodě se oproti loňsku zvýšila o 11 procent.

Podrobnější pohled na statistiky nehod ukázal, že zaviněním řidičů osobních automobilů zemřelo 52 lidí, dalších 6 pochybením šoférů nákladních vozidel, jednu oběť pak má na svědomí autobusu. Od dvou smrtelných nehod viníci ujeli.

Hlavními zabijáky byly nesprávný způsob jízdy (34 obětí) a nepřiměřená rychlost (19 mrtvých). S velkým odstupem následují nedání přednosti (sedm usmrcených) a nesprávné předjíždění (jedna oběť). „Při nehodách zemřelo dvacet chodců, všichni cizím zaviněním. Chodci se tak podíleli na celkovém počtu obětí nehod z rovné třetiny, zatímco v roce 2017 to bylo 27 procent,“ upozornil Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. 

Umíralo se hlavně na silnicích mimo obec. Zde přišlo o život 43 osob, o pět více než loni. Nejvíce mrtvých bylo při nehodách, ke kterým došlo na silnicích se suchým povrchem. Na náledí či sněhu přišly o život čtyři osoby. Celkem 25 lidí zahynulo za dne, kdy nebyla viditelnost zhoršená vlivem povětrnostních podmínek.

„Letošní únor byl nejméně tragický od roku 1993. Dnes se snad ani nechce věřit, že naopak v letech 1999 a 2000 zemřelo shodně po 92 lidech,“ říká Roman Budský. Na Královéhradecku, Olomoucku a Karlovarsku nezaznamenaly statistiky žádnou oběť dopravních nehod. Zato ve Středočeském kraji zahynulo šest osob.

Nejtragičtější byly dopravní nehody na Plzeňsku s téměř 11 mrtvými na tisíc nehod vyšetřovaných Policií ČR, opakem byla Praha s bilancí necelé jedné oběti.