Částka, kterou dal loni dopravní podnik na úhradu škod, se blíží pořizovací ceně jednoho nového autobusu. Výměna skla podle typu stojí tři až dvacet tisíc korun, zatímco stržení a nalepení nové folie tisícovku. Díla vandalů na autobusech, tramvajích ani trolejbusech mnoho parády neudělají. „Jakmile na voze grafický výtvor objevíme, okamžitě jej necháme stáhnout do vozovny a očistit. Domněnka vandalů, že budou po městě slavní, je tedy mylná a jejich peníze i čas jsou zbytečně vyhozené,“ doplnil Havránek.

Kromě poškozování skel a karoserií vozů je dalším nejčastějším prohřeškem ničení sedadel nebo zastávkových označníků. Jízdní řády na nich bývají pořezané, polepené nebo pokreslené.

Nehoda autobusu v Horních Nětčicích. 23. 1. 2023
Autobus na Přerovsku sjel do příkopu. Cestují dostávali ven střechou

Díky všímavosti cestujících se řada případů během roku podaří objasnit a viníka dopadnout. „Příkladem byl incident ze srpna, kdy cestující v autobuse na lince 64 upozornili řidiče na mladíka, který bezpečnostním kladívkem rozbil okno autobusu. Dispečink dopravního podniku kontaktoval městkou policii a naše hlídka mladíka zadržela. Protože byla škoda vyčíslena na pět tisíc korun, případ jsme předali do správního řízení,“ vysvětlil mluvčí brněnské městské policie Jakub Ghanem.

Neznámý vandal nedávno poškodil také jednu z nových vlakových souprav Moravia. Podobně jako stěnu na vlakové zastávce v Adamově na Blanensku nebo portál tunelu pod Novým hradem. Podle zástupců kraje mají hlášené dvě poškozené soupravy sprejery. První vůz se už po očištění vrátil zpět do provozu. Rozčarovaný z posprejovaných nových souprav je i jihomoravský hejtman Jan Grolich. „Myslím, že všichni na jižní Moravě se na nové vlaky těšili, a pak přijde někdo, kdo drahé soupravy počmárá. To není umění, ale obyčejný vandalismus,“ uvedl Grolich.