Když se navečer vrátili, nic nenasvědčovalo tomu, že by vůz prohledali zloději. „Teprve až když jsme se usazovali k odjezdu a děti marně pátraly po tabletech, které jsem schoval před jízdou k rezervnímu kolu, jsem znejistěl. Následně jsme si všimli i poničeného kastlíku u spolujezdce. Uvnitř jsem měl schované nějaké peníze, manželka řetízky a prstýnky, které si sundala před jízdou. Nic z toho tam nebylo. Zavolali jsme policii,“ vzpomíná Pavel.

Není sám, kdo by takový příběh mohl vyprávět. Jen za loňský rok eviduje Policie České republiky 8 786 případů vloupání do motorových vozidel, své vozidlo na zaparkovaném místě nenašlo 2 593 řidičů. Policie ale do statistiky nezaznamenává, zda šlo o krádež či loupež provedenou dálkovým odemčením auta, nebo páčidlem. Podle kriminalistů jsou ale zloději čím dál sofistikovanější.  „Většina vozidel, u kterých by mohl být použit tento způsob odcizení, není vypátrána,“ poznamenává mluvčí Policejního prezidia Policie České republiky Jakub Vinčálek.

Česko má jeden z nejstarších vozových parků v Evropě. Průměrný věk osobního vozidla je těsně pod hranicí šestnácti let
Lidé vozí z ciziny čím dál starší ojetiny. Zvyšme ekodaň, navrhují prodejci

Před takzvaným hackingem vozidel ale varují také odborníci na IT. Podle nich jsou automobilové systémy více zranitelnější. Luxusnější moderní automobily v sobě skrývají stovky elektronických prvků, zpravidla více než čtyři kilometry kabelů a drátů a miliony řádků softwarového kódu. „V podstatě jakákoliv vozidla, která v dnešní době opustí výrobní linku, obsahují integrované obvody, které řídí různé funkce. Mezi ty kritické patří například brzdy, airbagy, bezpečnostní pásy, a podobně. Dále se může jednat o řízení spalování či efektivní spotřeby, informace o poloze vozidla, ale i služby, které zlepšují komfort řidiče během jízdy,“ upozorňuje ředitel pražského Cyber Fusion Centra společnosti Accenture Michal Merta.

Nejde přitom jen o krádeže či vloupání. Kybernetický útočník se může zmocnit kontroly nad celým automobilem. V tu chvíli jsou ohrožení nejen životy cestujících, ale de facto všech účastníků silničního provozu. Že lze nad vozem získat plnou kontrolu už několikrát počítačoví experti dokázali. Třeba v simulované „virtuální krádeži“ auta Jeep Cherokee.

Šokující zjištění před lety zveřejnil americký časopis Wired. Zloději (takzvaní hackeři) donutili vůz zrychlovat či zpomalovat, paralyzovali brzdy. Nakonec auto vyřadili úplně z provozu.

V loňském roce spáchali řidiči na tuzemských silnicích přes 466 tisíc dopravních přestupků. Mezi ty nejčastější patří nedodržování rychlosti nejen v obci, ale i mimo ni. Ilustrační foto.
Novela bodovacího systému? Čeští řidiči nemají strach z pokut, sankce se zvýší

„Většina moderních automobilů je vybavena internetovým připojením, které umožňuje cestujícím a řidiči snadný přístup k zábavě, navigaci a informacím. Připojení auta k internetu ho ale vystavuje většímu nebezpečí vzdálených útoků. Odborníci z týmu Sky-Go ukázali další úspěšný hack automobilu. Konkrétně se jednalo o Mercedes-Benz třídy E, v jehož softwaru byl nalezen více než tucet zranitelností. Ty umožnily útočníkům třeba vzdáleně otevřít dveře nebo nastartovat motor,“ popisuje odborník na bezpečnost z Počítačové školy GOPAS Ondřej Ševeček.

Závod technologií 

Bránit se proti hackerským útokům je složité. Podle odborníků se jedná o takzvaný závod technologií – na nová vylepšená zabezpečení najdou počítačoví „šmejdi“ skoro vždy řešení. V případě centrálního dálkového odemykání nicméně policisté doporučují nespoléhat pouze „na dálku“, ale pro jistotu ještě fyzicky vše zkontrolovat – tedy vzít za kliku. Vhodně je automobil vybavit alarmem. U modernějších vozů neustále připojených k internetu, počítačoví odborníci doporučují důkladné zabezpečení domácí wi-fi sítě. Samozřejmostí by měla být pravidelná aktualizace softwarů a neinstalovat aplikace z neznámých, a tedy potencionálně nebezpečných zdrojů.

Jedním z úseků, kde by mohla být povolená rychlost 150 kilometrů v hodině, je úsek mezi Brnem a Slovenskem.
Stopadesátkou na dálnici už od příštího roku? Ministerstvo vnitra protestuje

V ohrožení navíc nejsou jen vozidla. Jak informuje web věnující se automobilovému světu CarBuzz, hackeři začínají cílit i na nabíjecí stanice elektromobilů. Pomocí škodlivého počítačového kódu je dokáží vyřadit z provozu. A nejen to. Mohou uzamknout i uživatelský profil řidičům, dokud nezaplatí výkupné, ale i nastavit software stanice tak, aby při nabíjení oni sami nemuseli neplatit.