Soukromá dopravní firma BusLine prý likviduje Dopravní podnik měst Liberec a Jablonec nad Nisou (DPMLJ). Děje se tak za tiché spolupráce obou společností. S tímto obviněním přišlo několik zaměstnanců DPMLJ. Své tvrzení podporují důkazy,  s kterými se obrátili na Deník.

Obě firmy vlastní moderní plynové autobusy. Na jejich pořízení přispěla EU. Háček je v tom, že DPMLJ 18 těchto autobusů pronajímá do Jablonce nad Nisou firmě BusLine, která je na zajištění jablonecké městské hromadné dopravy najatá. Na tom by nebylo nic špatného, kdyby ovšem podobné plynové autobusy, které ale patří BusLine, nepronajímala firma zpět DPMLJ. Ve výsledku tak autobusy DPMLJ jezdí pro BusLine a autobusy BusLine zase pro DPMLJ. Důvod? Podle zaměstnanců peníze.

„BusLine jezdí našimi autobusy a my zase autobusy BusLine. A dopravní podnik platí dvakrát. Jednou za to, že BusLine jezdí v Jablonci a podruhé za to, že my jezdíme autobusy BusLine v Liberci,“ shrnují obavy lidí z dopravního podniku řidiči, jejichž jména redakce zná, ale nezveřejní. Navíc, plynové autobusy  poskytuje společnost BusLine  teprve krátce. Minimálně půl roku zpátky dodával BusLine výměnou za nové plynové autobusy vozy starší, v několika případech i 13 let. Novými vozy DPMLJ jezdil BusLine a starými vozy BusLine jezdil DPMLJ. Důvodem prý má být likvidace dopravní společnosti, která patří městu Liberci a Jablonci, společností s ruským kapitálem.

DPMLJ: Bylo to dočasné řešení

„BusLine má s DPMLJ smlouvu na 10 let. Nabízí nejlevnější cenu za kilometr. Až se bude za pár let hledat dopravce pro Liberec a Jablonec, vytasí se BusLine s tím, jak umí jezdit levně, ekologicky a kvalitně. A celou dopravu převezme,“ shrnují své obavy zaměstnanci.

Deník s obviněními seznámil vedení obou firem. Ta v podstatě jednohlasně všechna nařčení odmítla. DPMLJ tvrdí, že dotace na autobusy směřovala do Jablonce a nejde je tedy používat v Liberci.

Dohodu o tom, že tyto autobusy bude používat smluvní partner, tedy BusLine, prý schválila regionální rada. Proto v době, kdy DPMLJ neměl převahu plynových autobusů, vyslal tyto do provozu v Jablonci nad Nisou, aby byla zdejší společně vybudovaná plnicí stanice maximálně využívána.
DPMLJ tak poskytl své autobusy do Jablonce a společnost BusLine dodala na základě smlouvy na provozování části objemu MHD v Liberci své autobusy do Liberce.

„Je pravda, že z počátku zde jezdily naftové autobusy, je ale také třeba podotknout, že se jednalo o moderní naftové autobusy, splňující vysoké normy na kvalitu poskytovaných služeb a také splňující přísná ekologická kritéria EURO 4,“ uvádí Luboš Wejnar, ředitel DPMLJ. Tento proces má být podle Wejnara výhodný pro všechny. Nových 15 autobusů BusLine je postupně uváděno v Liberci do provozu, takže dopravní podnik již nebude muset ty své posílat jezdit do Jablonce. V Liberci tak má brzy jezdit 30 plynových autobusů a v Jablonci 20.

Společnost BusLine odmítla komentovat záležitosti DPMLJ, potvrdila však, že autobusy DPMLJ v Jablonci nad Nisou byly využity v rámci smluvního vztahu s ohledem na efektivní a ekonomické využívání společné plnící plynové stanice v tomto městě.

„V Liberci dočasně byly ze strany BusLine nasazeny autobusy naftové. Už od počátku také společnost BusLine garantovala jejich náhradu za nové plynové vozy, k čemuž nyní dochází, když jsou postupně nahrazovány za vozy na CNG pohon, které jsou navíc nízkopodlažní. Ve svém důsledku díky tomuto postupu bude v Liberci jezdit výrazně více moderních nízkopodlažních vozů,“ sdělil redakci Tomáš Roubiček, ředitel BusLine.

Jenže Deník disponuje několika fotografiemi, které svědčí o tom, že nové plynové autobusy TEDOM, které z dotace EU liberecký dopravní podnik získal, musely půl roku stát zaparkované na odstavném parkovišti. Nebylo je možné nasadit do provozu právě proto, že podle dotací jsou určeny pro DPMLJ středisko Jablonec, zde ovšem DPMLJ najal na provozování MHD právě BusLine. Čtyři tyto autobusy navíc stály zaparkovány v garážích ČSAD, kde musel DPMLJ platit za využívání plochy. To příliš nesvědčí o výhodnosti nákupu těchto moderních vozů.

To, že mezi firmou BusLine a libereckým dopravním podnikem jsou nadstandardní vazby, je v Liberci všeobecně známou skutečností.

Ostatně, ředitel Luboš Wejnar přišel do DPMLJ právě z jablonecké BusLine (Dříve ČSAD Jablonec nad Nisou). BusLine se navíc nedávno dostal do hledáčku Úřadu pro hospodářskou soutěž, který zkoumal podezřele nízké ceny za ujetý kilometr, které BusLine nabízel. Údajně podnákladové dumpingové ceny měly z trhu odstranit konkurenci.

Dá se proto očekávat, že v obřím třímiliardovém tendru, který chce vypsat Liberecký kraj na zajištění regionální autobusové dopravy od roku 2014, bude BusLine nejžhavějším favoritem. Již dnes patří k nejdominantnějšímu dopravci v celém kraji.