Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dá nám Polsko koleje?

Hrádek nad Nisou - Ministerstvo dopravy vyjednává převod polského úseku tratě mezi Hrádkem a Žitavou.

15.5.2015
SDÍLEJ:

Železnice. Ilustrační snímek.Foto: DENÍK

Jsou to necelé tři kilometry kolejí, ale problémů vydají za tisíc. Úsek mezi Hrádkem a Žitavou přes polské území je dlouhodobě noční můrou strojvůdců. Rozjeté vlaky tu musí snižovat rychlost na minimum. „Polská strana do svého úseku trati od války neinvestovala, takže vlaky, které na našem území jezdí i stokilometrovou rychlostí, se mezi Hrádkem a Žitavou plouží dvacítkou jenom proto, aby nevykolejily," říká starosta Hrádku Josef Horinka. Jednání o opravě trati trvají už několik let, zatím ale bezvýsledně. „Polsko na tom úseku neprovozuje žádnou železniční dopravu, takže pro ně je ta trať na samém konci zájmu," vysvětluje hejtman Martin Půta. „Tento stav ale brání dalšímu rozvoji a zatraktivnění železnice v česko-německém pohraničí. Z Liberce do Hrádku dojedete za 22 minut, ale z Hrádku do Žitavy to trvá 13 minut."

To potvrzuje i mluvčí německého dopravce Vogtlandbahn Uwe Miertschischk. „Zatím ten stav tratě není vyloženě nebezpečný, ale pro cílovou koncepci jízdního řádu bychom museli jezdit alespoň okolo 90 km/h. Kvůli omezení rychlosti na 30 km/h nemohou jezdit vlaky Liberec Drážďany a Liberec Varnsdorf Rybniště ve společném hodinovém taktu. Rovněž přípoje v Žitavě jsou špatné."

Jesenicko to samé

Nekonečná jednání se vedou i na mezivládní úrovni. „Problém se totiž netýká jen úseku z Hrádku do Žitavy, obdobné je to i s úsekem přes polské Glucholazy na trati z Jeseníku do Krnova. Jedním z řešení, se kterým ministerstvo dopravy přišlo je, že by polské úseky přešly pod naši správu, tedy pod Správu dopravních a železničních cest. Ministr Ťok teď o tom znovu jednal se svým polským protějškem," říká expert ČD Jindřich Berounský. V případě Hrádku a Žitavy jde o necelé 3 kilometry, v případě Glucholaz o zhruba 11 kilometrů. „Naše část je provozuschopná bez omezení. Ze zákona ale nemůžeme investovat do tratě na území jiného státu, abychom úsek v Polsku opravili," sdělil mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

„Je to neštěstí," hodnotí situaci starosta Horinka. „Dlouho se jednalo o tom, že by v Porajowě vznikla zastávka, aby měli Poláci důvod se tou tratí zabývat, ale nic se nestalo. Liberecký kraj i sdružení ZVON na německé straně chtěli ten úsek opravit ze společných peněz, ale jednání s polskou stranou jsou velmi složitá. Za mnou kdyby přišli z Německa, že nám tu opraví za svoje peníze třeba kus silnice, protože se jim po ní špatně jezdí, tak to s radostí přijmu všemi deseti, ale v Polsku to je jinak."

Podle odhadu polských drah přijde rekonstrukce tří kilometrů mezi Hrádkem a Žitavou na 80 milionů korun. „Na tom je nejhorší, že za průjezd po té nevyhovující trati platíme Polsku nemalé peníze. Když to sečtu za všechny ty roky, tak ta částka už dávno několikanásobně převyšuje to, co je potřeba na opravu," dodal Půta.

Autor: Jana Pavlíčková

15.5.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Pavol Rusko
1 7

Policie zatkla exšéfa Markízy Ruska. Prý plánoval vraždu na objednávku

Den po parlamentních volbách, 22. října, začala povolební vyjednávání ve Sněmovně v Praze. Faltýnek
1 56

Babiš: Faltýnek určitě nebude ve vládě

Skeptické Česko a proevropské Slovensko, píší o nás ve světě

Dva dny poté, co si Češi do svého čela zvolili populistu, jehož vztah k EU je nejasný, svůj pro evropský kurz deklarovali hlavní ústavní činitelé Slovenska, reaguje na parlamentní volby v Česku a situaci v sousedním Slovensku agentura Reuters. O nebezpečí populisty Andreje Babiše a spojenectví prezidenta Miloše Zemana s ruským prezidentem Vladimírem Putinem pojednává britský list The Guardian.  

Politolog Zdeněk Zbořil předpokládá rozpad okamurovců

Co voliči volbami v Ústeckém kraji vzkázali politikům? Politolog Zdeněk Zbořil k drtivému vítězství hnutí ANO uvedl, že z výsledků voleb z Ústeckého kraje, podobně jako v celé ČR, cítí touhu občanů po zázraku.

Rath zavalil soud přívalem slov, předseda senátu je prý podjatý

V minulosti chodíval někdejší středočeský hejtman David Rath do jednací síně oholen, v pondělí se v budově Krajského soudu v Praze objevil s vousatou tváří – jinak se ale příliš mnoho nezměnilo.

Brusel provedl další razie. Zaměřil se na automobilky Volkswagen a Daimler

Evropská komise provedla v pondělí další inspekci v kancelářích německých automobilových koncernů Volkswagen a Daimler. Informovala o tom agentura Reuters. Stalo se tak kvůli podezření z kartelových dohod mezi německými automobilkami. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT