Mladí Liberečané si oblíbili nový způsob dopravy. Sportovní prkno na kolečkách je doveze kamkoliv.

Marco Valle (M. V.) na longboardu jezdí už více než rok a je s ním velice spokojen. Dopravuje se na něm do školy nebo za kamarády do města. Jiří Špecián (J. Š.) zase longboardy vyrábí.

Co vlastně Longboard je? U nás je to celkem novinka.

M. V.:Je to dlouhé prkno s širokými kolečky, vhodné nejen na sport, ale také jako dopravní prostředek. Někdo v něm může vidět dlouhý skate, jiný zase snowboard na kolečkách.

Kde se v Liberci jezdí? Jsou nějaké speciální dráhy?

M. V.:Ano, jedna je například ve Vesci v lyžařském areálu. Jezdit lze v podstatě všude, kde je alespoň mírný kopec dolů nebo rovinka. Oproti skatu jezdí mnohem lépe a přejede opravdu všechny nerovnosti. Díky širším kolečkům jede déle bez větší námahy a nedělá vůbec rámus.

Jaké má výhody oproti skateboardu?

M. V.:Největší plus je stabilita. Snáz se na něm udržíte a díky tomu se také naučíte jezdit rychleji než na skatu. Lépe zatáčí, má lepší jízdní vlastnosti a primárně se vyrábí na jízdu, ne na triky.

Kde lze longboard pořídit?

M. V.:Záleží, co od něj očekáváte, podle toho byste ho měli pořizovat. Dnes už není problém ho sehnat na internetu nebo ve skatových obchodech, ale pokud chcete něco osobitého a originálního, je dobré si ho nechat vyrobit na míru a stojí to skoro stejně. Já sám mám prkno vyrobené na přání.

Co ještě by si měl ještě „longboarďák" pořídit?

M. V.:Kromě prkna určitě rukavice ty jsou pro longboard důležité. Mají speciální umělohmotné puky na prsty a na dlaň. Funguje to stejně jako na snowboardu, kdy ruku požíváte jako třetí bod, který pomáhá držet stabilitu. Na začátek bych doporučil i chrániče a helmu. Co se týče obuvi, jsou dobré skatové boty, protože dobře drží na prkně. No a taky trochu odvahy.

Existuje prý několik stylů jízdy?

M. V.:To je například downhill, což je rychlý sjezd teď jste mohli zaznamenat, že se na Kozákově pořádaly závody v tomto stylu jízdy. Závodníci jezdí na kopcích, které mají sklon nad deset stupňů a jejich rychlost se často pohybuje kolem 60 km za hodinu. Cruising je vlastně samotná jízda a zatáčení. Na to jsou vhodná prkna i pro začátečníky tedy měkká kola i deska. Další disciplínou při závodech je freestyle a dancing, kde už je potřeba prkno dobře ovládat. U dancingu se závodníci přesouvají různě po prkně a vytvářejí zajímavé kreace.

Pro koho je tento sport vhodný?

J. Š.:Pro každého, komu se líbí a má odvahu na to ho zkusit nebo hledá levný a skladný dopravní prostředek, který si může vzít všude s sebou. Nakonec vlastně zjistíte, že jízda není nic složitého a většinou se do ní zamilujete.

Co všechno by správný longboard měl mít? J. Š.:Kolečka dělají se různé druhy a tvrdosti, v tom je asi největší rozdíl. Měkčí kolečka drží na asfaltu lépe v zatáčkách a tvrdá jsou vhodná třeba na drifty. Potom jsou důležité trucky, což je železná část pod deskou, která drží kolečka a určuje vlastnosti longboardu jak bude zatáčet, naklánět se atd. No a samozřejmě musíte mít desku, u které se také dělají různé druhy tvrdosti. My je vyrábíme z dřevěných vrstev kanadského javoru, aby se zvýšila jejich pevnost a pružnost.

Co doporučíte začátečníkovi, aby si pořídil? A kam má směřovat svou první jízdu? J. Š.:Měkčí prkno a kolečka tím získá stabilitu. Lépe drží na silnici a díky tomu rychle získáte na longboardu jistotu a nebudete se bát zatáčet. Určitě si pořiďte chrániče, helmu a důležité jsou rukavice. Vhodné je naučit se jezdit na rovině a odrážet se a potom zkoušet mírnější kopečky. Vhodným místem pro začátky jsou parkoviště nebo i areál ve Vesci ten je jak pro začátečníky, tak pro pokročilé. Skatepark moc nedoporučuji, jelikož tam je málo místa a longboard není dělaný na triky, ale převážně na jízdu. Tam by bylo vhodné trénovat freestyle.

Jak dlouho trvá, než se naučím základy?

J. Š.:To je individuální. Někdo jezdí hned, někdo se naučí za týden, ale není to těžké. Výhodu má ten, kdo umí jezdit na snowboardu, je to dost podobné.

Když už se naučím jezdit, musím na prkně něco měnit?

J. Š.:Na začátku, když si longboard pořizujete, vlastně nevíte, jaký styl jízdy vám bude vyhovovat a co vás na něm bude nejvíc bavit. Postupem času obměníte třeba jenom kolečka nebo celé prkno.

Kolik budu muset celkově investovat?

J. Š.:Když se rozhodnete jezdit, je to dlouhodobá investice. Prkno je téměř nezničitelné a každé stojí jinak. Od nás vyjde průměrně na 2 000 Kč. Dál budete potřebovat kolečka 1 400 Kč a trucky, také cca 1 400 Kč. Pro začátečníky doporučuji rukavice, 1 000 Kč, chrániče 500 Kč a helmu 1 000 Kč.

ANDREA BALOUNOVÁ