Modernizace vlakového nádraží v České Lípě, která by měla stát až 970 milionů korun, má začít v říjnu letošního roku. Nový odjezdový terminál i celková rekonstrukce kolejiště včetně položení bezstykových kolejí by měly být hotové do konce roku 2016. Pro Českolipský deník to včera potvrdil Marek Illiaš z tiskového oddělení Správy železniční dopravní cesty, která je investorem stavby.
„Nejdříve začneme s přestavbou kolejiště, nové bude i staniční zabezpečovací zařízení. Díky novému podchodu budou mít cestující přístup k nástupištím z obou stran. Železniční stanice také dostane novou budovu čekárny pro cestující, která by v budoucnu měla fungovat jako přestupní terminál," uvedl Illiaš s tím, že předpokládaný termín ukončení stavby je prosinec 2016.
Nový terminál má vyrůst o zhruba 200 metrů severně oproti poloze stávajícího nádraží, tedy blíže k městu, za malým parčíkem. Důvodem k přesunu nástupišť má být nejen to, aby nádraží nebylo tak odtržené od města, ale zejména vytvoření dopravního terminálu přiblížením se ke stanovištím autobusů.
Součástí projektu je i zrušení současného „lovosického nástupiště". I na Litoměřice, Lovosice a Louny by se totiž mělo odjíždět z úplně nového terminálu. Ten by měl z jedné strany sloužit pro nástup na vlaky, z druhé strany pak pro nástup na autobusy MHD a později možná i na meziměstské autobusy.
Na modernizaci českolipského nádraží má dojít díky snaze Správy železniční a dopravní cesty o dočerpání evropských dotací. Původně se s ní nepočítalo.
Nejde přitom o jedinou velkou investici, která bude mít vliv na komfort cestování Českolipanů v rámci celého Libereckého kraje.
Velké investice míří na hlavní tratě mezi Libercem a Českou Lípou, Frýdlantem, Tanvaldem a Starou Pakou. Navazují na vloni zahájenou velkou modernizaci tratě z Liberce na Tanvald za tři čtvrtě miliardy korun, která zásadně zlepší cestování hlavně mezi Jabloncem nad Nisou a Tanvaldem.
Zatím poslední velkou zakázku za necelé půl miliardy vypsala SŽDC pro trať z Liberce do Pardubic. Opravit se má úsek mezi Malou Skálou a Starou Pakou. Jízdní doby se zkrátí o dvě až pět minut v závislosti na typu vlaku a směru jízdy.
Železničáři se chystají i na zlepšení tratě mezi Turnovem a Libercem, soutěž na dodavatele má SŽDC vyhlásit v příštích týdnech. Příští rok čeká rekonstrukce i koleje mezi Křižany a Karlovem pod Ještědem.
V plánu investic, který schválila na začátku října vláda, je i sto milionů korun na rekonstrukci harrachovského tunelu nebo Rigelského tunelu u Višňové.