Čtvrtek dopoledne, Benešov nad Ploučnicí. To je čas a místo, kde se s velkou pravděpodobností rozhodne nebo navrhne, kudy a v jaké intenzitě bude minimálně v příštích dvou letech proudit kamionová doprava přes Českolipsko.

Liberecký kraj chce představit nové řešení, které připravil ve spolupráci s Ústeckým krajem a které má pomoci obcím ležícím na silnici II/262 mezi Českou Lípou a Děčínem.

„Než ho zveřejníme, chceme řešení představit přímo starostům a zástupcům dotčených obcí z Českolipska a Děčínska," vysvětlil už dříve radní Libereckého kraje Vladimír Mastník. „Doufám, že s ním obce budou spokojené. Nové opatření chceme zavést na dobu dvou let, jakoby na zkoušku, a po jejich uplynutí chceme vyhodnotit přínos opatření."

Zatím utajované řešení už na Českolipsku budí první obavy. Přímo krajskému radnímu Mastníkovi poslali dopis zástupci osadního výboru horního Pihelu, ležícího přímo u nebezpečné silnice I/9 mezi Českou Lípou a Novým Borem, která je zřejmě z hlediska frekvence dopravy a průjezdů kamionů nejvíce exponovaným místem na Českolipsku.

„Pevně doufáme, že výsledek řešení nebude mít za následek odklon kamionů na silnici I/9 mezi Českou Lípou a Nový Borem a dále směrem na Českou Kamenici a Děčín," napsali krajskému radnímu za pihelský osadní výbor Daniel Nerad, Pavel Sedlák a Dalibor Kuželák. „Nedokážeme si představit, že by se intenzita dopravy na silnici I/9 v tomto úseku ještě zvýšila, již nyní je na hranici únosnosti (spíše za její hranicí) a pro všechny účastníky silničního provozu je tento úsek životu nebezpečný."

Pihelští ve svém dopise vyjádřili naději, že plánované řešení zohlednilo veškerá fakta z dopravních studií, které jednoznačně poukazují na vytíženost silnice I/9 mezi Českou Lípou a Nový Borem. „Doufáme, že tak nedojde ke zvýšené intenzitě dopravy a budou se naopak hledat řešení, která by tomuto úseku ulevila a nikoliv naopak."

Kdyby mělo dojít k odklonu kamionů na silnici I/9 a průjezdu přes Pihel, bylo by to velmi nebezpečné řešení, míní také starosta Nového Boru Jaromír Dvořák. „Snad k tomu nedojde. Naopak se počítá s tím, že kamiony by měly být odkláněny na silnici I/15 vedoucí ze Zahrádek na Litoměřice. Je ale otázka, zda je to skutečné řešení, když problém pouze přeneseme z Novoborska do Zahrádek," dodal starosta.

Boj proti kamionům na Českolipsku Únor 2013 – Dvanáct obcí sdružených v Mikroregionu Peklo připravilo petici za omezení kamionové dopravy na silnici II/262. Kvůli petici přijel 28. února do Stružnice hejtman Martin Půta.
Březen 2013 – Na iniciativu mikroregionu Peklo zareagoval svazek obcí Novoborsko. Z obavy, že po omezení nákladní dopravy u Ploučnice budou kamiony jezdit přes Novoborsko.
Duben 2013 – Na setkání v České Lípě naplánovali krajští radní pro dopravu, Vladimír Mastník z Liberce a Jaroslav Komínek z Ústí nad Labem, že svolají velký sněm všech obcí z Českolipska, Novoborska a Děčínska.
Duben 2013 – Starostové na Českolipsku zvažují, že Sdružení Českolipsko, dosud zaměřené jen na turistický ruch, začne v zájmu celého regionu lobbovat i v politice. Jedním z důvodů je společný boj proti kamionům.
Květen 2013 – V České Lípě se uskutečnil velký sněm obcí z Českolipska a Děčínska, na kterém nechyběli ani zástupci obou krajů či ministerstva dopravy. Má se vypracovat speciální studie, která ukáže, kam se přelije nákladní doprava, pokud se u Ploučnice omezí.
Září 2013 – Hygienici zveřejnili výsledky měření hluku v Horní Polici. V nočních hodinách dochází kvůli kamionům k překračování limitu.
Listopad 2013 – Osadní výbor horního Pihelu píše radnímu Mastníkovi.