Existenční bude zakázka pro v roce 2011 zřízenou krajskou akciovku Silnice LK. Ta zatím údržbu dělá v rámci příkazní smlouvy, a kdyby tendr nevyhrála, její existence pozbude smyslu.

„Jestli v tom výběrovém řízení neuspějí, budeme je muset zrušit," nastínil radní pro dopravu Vladimír Mastník (SLK). Sám tomu ale moc nevěří. Silnice LK totiž převzaly činnost po Krajské správě silnic a disponují zkušenostmi i obrovským počtem techniky. Zaměstnávají 300 až 350 lidí. Jejich vítězství se proto mezi politiky očekává.

„Oproti ostatním firmám máme jednoznačnou výhodu nejen v počtu vlastněných vozů, sypačů a pluhů, ale i v síti středisek, zázemí a personálu. Věříme si," dodal Petr Šén, generální ředitel Silnic LK.
Hejtman Martin Půta uvedl, že údržba silnic je jedinou činností, kvůli níž byly Silnice LK založeny a bylo by hloupé, kdyby nevyhrály.

Náležitosti tendru ještě nejsou známy, neboť jej kraj nevyhlásil. Očekává se to koncem letošního nebo v příštím roce. Zakázku připravuje krajský odbor.
„Jediným kritériem bude cena. Vítěz bude muset zajistit nejen zimní údržbu technicky i materiálně, dále činit letní údržbu poseky a opravy silnic," zdůraznil ekonomický náměstek hejtmana Marek Pieter (SLK).

Liberecký kraj dává ročně na zimní údržbu 226 milionů korun. Podle Pietera se dá očekávat, že díky tendru se za údržbě silnic ušetří.

Již jednou vypsaná a pak zrušená zakázka

Tendr na údržbu silnic vypsala původně sociálnědemokratická vláda kraje v roce 2012. Byl na 10 let a jeho cena byla 2,25 miliardy. Soutěž ale nepřipravoval tradičně krajský odbor veřejných zakázek, ale pražská advokátní firma, zakázka byla vyhlášena navíc 30. března, tedy jeden den předtím, než vstoupila v platnost novela zákona o veřejných zakázkách, která podmínky zpřísňovala. To vedlo opozici k domněnce, že kraj záměrně zvýhodnil firmu Silnice LK, které měla být soutěž „šitá na míru". ČSSD pak kvůli nejasnostem zakázku zrušila.