V pozdním jaru roku 1959 byla v přístavišti ve Starých Splavech spuštěna na vodu Máchova jezera moderní a velkokapacitní motorová loď Máj. Včera dopoledne se největší loď dokské flotily vrátila poprvé po více než 54 letech na břeh. Na kůlech, několik desítek metrů od vody, teď stojí v prostoru vjezdu do dokského Yacht clubu a čeká na rozsáhlé opravy.

„Nikdy předtím se z prostoru jezera nevytahovala. Bylo to ale také díky tomu, že Máchovo jezero se pravidelně vypouštělo a řadu oprav na ní bylo možné udělat, když bylo jezero vypuštěné," popsal Vladimír Reichert, šéf společnosti Regata Máchovo jezero, která v Doksech spravuje lodní dopravu.

Scéna jako z filmu

Sedmdesátitunovou loď, už odlehčenou o oba dva její motory, včera vyzvedly dva obří jeřáby, které umí pracovat s břemeny až do 160 tun váhy a jejich ramena dosáhnou až do výšky 96 metrů. S lodí zavěšenou na řetězech pak manipulovaly, aby dosedla na připravené dřevěné podpěry.

Loď na první pokus dosedla na kůly lehce. Jedna z podpěr se ale poté zřejmě hnula a zespodu lodi se ozvala větší rána. Na dosednutí lodě včera na místě dohlíželi lidé ze společnosti České loděnice, která se zabývá opravou a stavbou lodí. Chvíli jim trvalo, než přišli na to, co způsobilo nečekanou ránu.

Parník se na vodu vrátí až v dubnu. Čelo lodi pak bylo nutné ještě o kus posunout, jeden ze dvou jeřábů se kvůli tomu musel přemístit do jiné pozice. Další manipulace už probíhala snadno.

Stěhování lodi, která je symbolem léta na Českolipsku, se odehrálo v příznačném počasí, v bohaté záplavě slunečních paprsků. Prostor před Yacht klubem chvíli připomínal některé scény z gruzínského filmu Léto ztracených polibků, v němž kapitán Pierre Richard putuje se svou bárkou po souši a hledá moře.

Loď Máj, jejíž palubu znají tisíce turistů i malých účastníků školních výletů, projde přes zimu důkladnou proměnou.

„Čeká ji kompletní výměna oken včetně těsnění, protože stávající okna jsou už poškrábaná. Dostane nové lavice na horní palubě a chceme také obměnit některé technické přístroje," popsal Vladimír Reichert.

Podle něj bude stát celá oprava včetně vytažení lodi v řádech milionů korun a společnost Regata Máchovo jezero si na celou akci musí vzít úvěr.

Mimo dosah vody se podobně jako Máj dostanou brzy také dvě malé lodě Hynek a Jarmila, které se vytahují na řetězech přímo v loděnici. Racek, nejmladší a druhý největší dokský „parník", tak bude jedinou lodí, která stráví zimu na vodě.