Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kompletně opravený parník Máj začal vozit turisty po Máchově jezeře

Doksy - Pouhé tři hodiny poté, co úspěšně prošla technickou kontrolou, odstartovala nová éra pro největší výletní loď Máchova jezera. Skoro symbolicky byli prvními pasažéry Máje čerství novomanželé a jejich hosté.

10.7.2014 1
SDÍLEJ:

Výletní loď Máj na Máchově jezeře.Foto: Regata

Od toho červnového dne už parník, který od loňského podzimu prošel generální opravou, svezl desítky výletníků. Pár z nich možná ještě pamatuje, jak Máj vypadal před pětapadesáti lety, kdy loď, jediná svého druhu na světě, doputovala z loděnic ve Štěchovicích do Starých Splavů a pomocí tanku usedla na hladinu Máchova jezera. A do své původní podoby z konce 50. let se parník během rozsáhlé rekonstrukce vrátil.

Nový kabát měli parníku původně „ušít" v některé z tuzemských loděnic. Přeprava osmdesátitunového kolosu by však celou opravu notně prodražila, proto práce probíhaly jen pár metrů od přístaviště, v areálu dokského jachtklubu.

„Díky tomu se na rekonstrukci z převážné části podíleli zaměstnanci Regaty Máchovo jezero, která loď vlastní a provozuje. Mezi nimi nechyběli lodníci ani kapitáni z Máje, kteří k lodi získali ještě bližší vztah než kdy předtím. Téměř cokoliv, na co se dnes podívají, prošlo jejich rukama a to včetně renovovaných interiérů a mobiliáře," říká Petr Žemlička, mluvčí Regaty.

Proč je na zádi Máje nápis „Děčín"? Jedná se o místo, domovský přístav, kde je loď evidována. Dle "Řádu plavební bezpečnosti na vodních cestách ČR", ale i kdekoliv jinde na světě, musí být vyznačen na obou bocích zadní části plavidla nebo na jeho zádi. Po něm následují poznávací písmena státu, v němž je místo evidence.

Největší parník čtyřčlenné dokské flotily na hladině doslova září. To samé platí i o interiérech. Na dolní palubě se cestující mohou usadit do pohodlných čalouněných sedaček a osvěžit se u původního dřevěného baru, který na Máji sice byl od začátku, ale léta svou funkci neplnil. Co šlo zachovat, se zachovalo. Když se dělalo něco nového, tak ve stejném stylu. Z jiného materiálu se například muselo dělat ostění kabiny. „Umakart se už nevyrábí, tak jsme použili sádrokarton," zmínil Reichert.

Bílomodrá loď postavená v roce 1959 speciálně pro Máchovo jezero je na první pohled mnohem hezčí, jinak se toho ale na ní moc nezměnilo. Ideou celé rekonstrukce bylo vrátit Máji původní podobu z konce padesátých let.Modernizace se nevyhnula ani toaletám či veškerým technologiím. „Výměnou prošla elektroinstalace, požární signalizace a desítky kilometrů kabelů, které jsou samozhášecí, a vyhovují tak nejpřísnějším námořním normám," vysvětluje Žemlička.

Mezi turisty je Máj nejžádanější. Pojme až 250 pasažérů. „Už dříve platilo, že když na okružní jízdu vyjel jako první Máj, tak na druhou jízdu máme plno. Nyní to platí dvojnásob," uvedl Vladimír Reichert, ředitel společnosti Regata Máchovo jezero, která lodní dopravu na jezeře provozuje. Někteří lidé se podle něj nyní k Máchovu jezeru vydávají zejména kvůli Máji. „Jako děti se s ním několikrát svezli a teď přijeli, protože slyšeli o jeho renovaci," zmínil Vladimír Reichert.

V sezoně se některou z výletních lodí po Máchově jezeře sveze zhruba 19 000 lidí. Okružní jízda trvá 70 minut a je na ní sedm zastávek. Máchovo jezero je jediným místem v Libereckém kraji, kde mohou plout velké výletní lodě.

Co jste o Máji (ne)věděli• Je to jediná loď českého původu na Máchově jezeře a plně naložená může jet rychlostí 20 km/hod.
• O pohon Máje se starají dva dieselové, vodou chlazené, šestiválcové motory M634 o celkovém výkonu 308 kW. Oba sice prošly generální opravou a dostaly nový nástřik, předchozí léta provozu na nich však nezanechala téměř žádné negativní stopy. Stejné typy motorů se montovaly také do nákladních vozů Liaz alias "trambus" či "mates". Díky prosklené strojovně jsou nyní motory vystaveny na odiv pasažérům.

Vůbec první výletní lodí na Velkém rybníku, dnešním Máchově jezeře, byl v roce 1920 parník Greif.Lodní dopravu odstartoval GreifVůbec první výletní lodí na Velkém rybníku, dnešním Máchově jezeře, byl v roce 1920 parník Greif. Pohon zajišťoval parní stroj a loď každou hodinu přepravila až 36 cestujících z Doks do Starých Splavů. „Časy plaveb korespondovaly s jízdními řády na železnici, a parník tak byl významnou součástí tehdejší dopravní infrastruktury," říká Renata Mauserová, vedoucí Městského kulturního střediska v Doksech. Obliba lodní dopravy na jezeře rostla a kapacita parníčku přestala brzy stačit. Okolo roku 1930 ho vystřídala motorová loď Tista, později přejmenovaná na Hynka, která turisty po jezeře vozí dodnes. V květnu 1924 byla zakoupena a do provozu uvedena motorová loď Maria, kterou slavnostně pokřtila Marie, hraběnka z Valdštejna. Loď byla po druhé světové válce přejmenována na Jarmilu. Ta je v současnosti nejstarší výletní lodí na Máchově jezeře a letos oslaví 90 let od svého uvedení do provozu. Vyrobena byla  v roce 1924 v berlínských loděnicích Dekumag. Nejmladší výletní lodí Máchova jezera je Racek. Byl vyroben v Budapešti v roce 1966 a mezi největší zajímavostí patří fakt, že celý jeho trup je vyrobený z hliníku.  „U ostatních lodí s tak nákladnou renovací jako u Máje v nejbližších letech nepočítáme," dodal Vladimír Reichert, ředitel Regaty Máchovo jezero. Všechny lodě jsou podle něj ve výborném technickém stavu.

Autor: Petra Hámová, ČTK

10.7.2014 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

SERVIS

Administrativa - Administrativa Administrativní pracovník 14 900 Kč

Všeobecní administrativní pracovníci Administrativní pracovník/ce. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14900 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Náplň práce:, jedná se o spediční činnost v autodopravě, , Požadavky:, Znalost práce na PC, angličtina slovem i písmem na komunikativní úrovni, výhodou znalost programu Raal, Timocom, , Nabízíme:, možnost práce i na zkrácený úvazek; možno uzavřít i DPP; po zapracování možnost práce z domu; možnost prodloužení prac.smlouvy na dobu neurčitou, , Zájemci se mohou hlásit:, - zasláním životopisu (CV) na e-mail: marcone@seznam.cz. Pracoviště: Vladimíra marčonková, Chmelničky, č.p. 401, 750 02 Přerov 2. Informace: Vladimíra Marčonková, +420 725 281 596.

Doprava a logistika - Řidič nákladních vozidel 7,5t 43 000 Kč

Řidič 7,5t Řidič 7,5t Řidič 7,5t Mechanik, přijmeme řidiče nákladních vozidel 7,5t, pro stabilní pravidelnou práci, nejedná se o sběrnou přepravu. Stáří vozidel je 2 roky. Ke sjednání schůzky nás kontaktujte na uvedený MT v prac. dnech 8-17:00 hod.

Gastronomie - Kuchař až 35.000 Kč 35 000 Kč

Hledáme samostatné kuchaře pro nově otvíranou restauraci PuzzleSalads v centru Prahy a dále na naše restaurace na Praze 4, 5 a ve Štěrboholech. Plat 30.000 Kč až 35.000 Kč měsíčně. Práce na HPP nebo na dohodu.

Stavebnictví - Stavebnictví Zedník 20 000 Kč

Zedníci (kromě zedníků ohnivzdorného zdiva) ZEDNÍCI. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 4. Poznámka: 10.7.2018/ ŘP sk. B výhodou. Výhody: Stravné, možnost ubytování PO-PÁ. Kontakt: Vymyslická Danuše, tel.: 777 746 185 nebo 777 107 404, e-mail: vymyslicka@vovym.cz. Pracoviště: Vojtěch vymyslický, Spálený kopec, č.p. č.e. 621, 692 01 Mikulov na Moravě. Informace: Danuše Vymyslická, +420 777 746 185.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Komunistický poslanec Zdeněk Ondráček.
21 6

Policie žádá o vydání poslance Ondráčka k trestnímu stíhání

Ilustrační foto
1 11

Kvůli chybám úřadů má řada invalidů nižší penze

Stříkačky stříkaly u Stříbrných stěn a cizinci kopali bezbranného: videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve středu 15. srpna 2018.

Majáky hasičů zčervenají, blikat bude i tajná služba

/INFOGRAFIKA/ Motoristé by měli zbystřit, od října se změní některá pravidla pro průjezd hasičů, sanitek či policie. Takzvanou záchranářskou uličku v kolonách budou řidiči nově vytvářet mezi levým a přiléhajícím pruhem. Doteď to bylo vpravo.

Firmy mlčí o svých penězích. Stát přichází o desítky miliard

/INFOGRAFIKA/ České firmy dostatečně neinformují o svém hospodaření. Finanční výkazy za loňský rok jich do sbírky listin do konce července neuložilo 84 procent. „Dlouhodobý trend se přitom stále zhoršuje,“ řekl Jiří Skopový, generální ředitel společnosti Bisnode, jež firemní data analyzuje.

Bývalý šéf CIA Brennan přišel o bezpečnostní prověrku, prý kvůli kritice Trumpa

Bílý dům ve středu oznámil, že zrušil bezpečnostní prověrku bývalému řediteli CIA Johnu Brennanovi, který patří mezi otevřené kritiky prezidenta Donalda Trumpa. Údajně k tomu vedlo "neopodstatněné a pobuřující obvinění", týkající se Trumpovy administrativy.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT