To potvrzuje i mluvčí sdružení českých autodopravců ČESMAD Martin Felix. Podle něj nejsou potřeba kontroly přetížených vozů ani tak na dálnici, jako na okresních silnicích. „Právě tam jezdí přetížené kamiony s dřívím, pískem nebo kamením. Snažíme se jako ČESMAD proti nim bojovat, protože je to nekalá konkurence, na kterou doplácejí ti poctiví."

Potvrzuje tak fakt, že řada řidičů je nucena vedením firmy k tomu, aby nedodržovala předepsané limity. „Při běžné kontrole se dostaneme i přes 80 tun na soupravu. Limit má přitom být maximálně 48 tun," říká Pavel Bergmann z Centra služeb pro silniční dopravu (CSPSD). Právě tato firma bude v kraji provádět nízkorychlostní kontrolní vážení kamionů na silnicích I., II. i III. třídy. V roce 2014 bylo zjištěno v kraji 18 přetížených vozidel, vloni to bylo 33 případů. „Problém je v tom, že když se chytí první kamion, tak řidiči si to vysílačkami předají a ostatní už jedou jinudy," říká Půta.

Za každé zjištěné přetížení vozidla zaplatí Liberecký kraj CSPSD tři tisíce korun. Přesto na tom kraj vydělá. Pokuta pro dopravce je totiž 9000 Kč za každou započatou tunu navíc. „Pokuta se následně dělí tak, že 40 % z ní je příjmem vlastníka pozemní komunikace, na níž bylo kontrolní vážení provedeno, 45 % příjmem kraje a 15 % jde do rozpočtu, ze kterého je hrazena činnost orgánu, který pokutu uložil," vysvětluje radní pro dopravu Vladimír Mastník s tím, že kontrolní vážení má zároveň preventivní charakter a je jedním ze způsobů ochrany pozemních komunikací.

Kromě hmotnosti budou kontroloři sledovat i povolené rozměry vozidla. Podle Pavla Bergmanna totiž není výjimkou, že na silnicích jezdí kamiony delší, než povoluje vyhláška. Povolení od silničního správního úřadu přitom často nemají.