Na dnešním zasedání krajského zastupitelstva se rozhodne, zda-li bude kraj jednat se všemi dopravci, kteří mají o dopravní zakázku zájem, nebo jen s těmi, kteří v kraji jezdí nyní. Pokud přijme zastupitelstvo doporučení Dopravního výboru na prodloužení smluv se stávajícími dopravci, nevyjde tak podle Krajského protikorupčního pracoviště (KPP) ze zakázky na dopravní obslužnost Liberecký kraj jako vítěz, ale jako poražený. Finanční úspora, kterou má prozatímní řešení přinést, je podle Jaroslava Tauchama z KPP spíše ztrátou, a kraj navíc zaplatí zbytečně o 34 milionů korun více.

„Jsme přesvědčeni, že během celé zakázky docházelo k řadě nestandardních, či přímo podezřelých jevů, které ukazují na potenciální korupční jednání." Jaroslav Tauchman, Krajské protikorupční pracoviště

Další výtkou protikorupčního pracoviště je, že administraci původní zakázky zajišťovala právnická společnost HVL-Legal, která v minulosti připravovala výběrová řízení pro ČSSD a byla kritizována někdejší opozicí, nyní vládnoucí na kraji.

Sami to zkrátka nezvládneme

„Jestliže zastupitelstvo dnes schválí, že se bude jednat v jednacím řízení bez zveřejnění, tak se musí připravit nějaká zjednodušená zadávací dokumentace. Na to chceme, aby se využila firma HVL Legal, protože naši právníci to nezvládnou, odpor dopravy to nezvládne, Korid to nezvládne, takže potřebujeme někoho, kdo to zvládne," řekl vedoucí odboru dopravy Jan Čáp a dodal, že v současné době nemá Liberecký kraj s firmou žádnou smlouvu a práci, kterou pro ně vykonává, dělá zadarmo.

Firma je navíc zodpovědná i za posudek, na jehož základě se kraj odvolal proti zrušení desetileté zakázky na dopravní obslužnost. Původní zakázku totiž zrušil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, protože se domníval, že kraj pochybil v zadávací dokumentaci.

Nulová šance na vítězství

Podle Miroslava Kroutila z Krajského protikorupčního pracoviště existuje nulová šance, že kraj se svým odvoláním uspěje a zvrátí zrušení zakázky. Zakázka by tak musela být vypsána znovu a panuje obava, že by ji kraj nestihl dotáhnout do konce během dvou let, které získá prozatímní smlouvou s dopravci, kteří mají vyjet už v polovině prosince letošního roku.

„Čekáme na rozhodnutí ředitele Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, zda-li přijme naši námitku, nebo bude trvat na svém rozhodnutí," řekl krajský radní pro dopravu Vladimír Mastník. Nepřímo tak potvrdil, že kraj věří, že existuje šance, že původní zakázka nebude úplně zrušena.

„Ceny v desetileté a dvouleté nabídce se nedají porovnávat. Pokud bychom zůstali u indikativních cen, ušetřili bychom přes 20 milionů. Je to ale jen průzkum trhu, ceny nejsou zavazující." Vladimír Mastník, radní pro dopravu LK

Nová zakázka na dopravní obslužnost v kraji, která má dvouleté období pokrýt, je trnem v oku pracovníků protikorupčního pracoviště. Fakt, že se kraj rozhodl ji provést v neveřejném řízení, prý není takovým problémem, jako netransparentní chování, které její průběh provází. „Pokud chce kraj dosáhnout skutečně odpovídající ceny za dodržení požadované kvality, měl by oslovit i jiné než pouze stávající tři dopravce, jinak se dostane do pozice, že tyto firmy nebude nabídka žádného jiného dopravce tlačit k tomu, aby nabídli kraji reálnou tržní, nikoliv předraženou, cenu," říká Tauchman.

Mastník potvrdil, že vyjednaná cena se může změnit a nebude jistá, dokud se nepodepíše smlouva. „Ceny v desetileté a dvouleté nabídce se nedají porovnávat. Pokud bychom zůstali u indikativních cen, ušetřili bychom přes 20 milionů. Je to ale jen průzkum trhu, ceny nejsou zavazující," řekl krajský radní.