Návštěvníci modelového kolejiště, umístěného ve dvou podlažích na ploše 574 čtverečních metrů, tu mohou vidět zjednodušený model Ještědu, včetně funkční lanovky, liberecké přehrady či pivovaru Svijany. Nostalgii probudí i model dnes už bývalé Textilany. „Takzvaný český „Manchester" zastupuje v kolejišti dnes již neexistující podnik Textilany, který vznikl konfiskací a sloučením menších továren po roce 1948 a svého času představoval největší vlnařský podnik v Evropě," připomněl při otevření expozice Aleš Uhlík z Království železnic.

Nezapomnělo se ale ani na další významné ekonomické pilíře kraje v Jablonci. Ten bývalý zastupuje někdejší legendární automobilka LIAZ, současný pak model České mincovny.

Podle Jiřího Langera z Krajského úřadu se autoři projektu kolejiště vždy snaží prezentovat to nejdůležitější, především jsou to historické a technické dominanty, převažující průmysl, hlavní železniční uzly a významné tratě.

Autoři návrhu proto nevynechali ani už zrušenou Frýdlantskou úzkokolejnou dráhu nebo dopravní raritu, kterou je tramvajová trať Liberec Jablonec. „Tato úzko-rozchodná trať byla vybudována v letech 1947 1955 a je nejdelší meziměstskou tramvajovou tratí v republice. Skutečný rozchod je, stejně jako u celé liberecké tramvajové sítě, metr," připomněl Uhlík.

Stavba modelu Libereckého kraje zabrala modelářům i s přípravou šest měsíců. Zhruba měsíc trvaly podle organizátorů práce na elektrickém propojení a instalace digitálního řízení skryté pod povrchem modelu.

Na výstavbu bylo použito 65 metrů kolejí, 850 stromů, 250 figurek, 232 nádražních a pouličních lamp a 87 stavebnic budov. Kromě nového kraje mohou návštěvníci vidět v kolejišti model hlavního města Prahy, Karlovarska, Plzeňska a Ústecka.