Lidé z liberecké Londýnské ulice už tři roky volají po chodníku podél spojnice mezi růžodolskou křižovatkou nazývanou Sněhulák a Stráží nad Nisou. Zatím marně.

Pozemky podél silnice patří z velké části soukromníkům. Na lidi jsme nezapomněli, ale jednání jsou velice náročná a složitá. Silnice navíc nemá odpovídající parametry. David Novotný, MML

Se svým požadavkem se proto dostavili přímo na čtvrteční zasedání libereckých zastupitelů. S dosavadními argumenty města, proč to nejde, se nechtějí spokojit.

„Jsme odříznutí od světa, nejezdí k nám skoro ani MHD. Vy jste na nás úplně zapomněli. Mluvím zde za maminky, které mají strach o své děti. Musíme chodit po silnici, kde jezdí kamiony a já osobně už jsem několikrát musela i s děckem odskakovat do příkopu, aby nás auto nesmetlo. Zamyslete se nad sebou," oslovila zastupitele jedna z přítomných matek.

„Žádali jsme o chodník už v roce 2011 a stále se nic neděje, proto jsme minulý měsíc podali stížnost. Dosud jsme nedostali odpověď," podotkl další z obyvatel Londýnské ulice Bohuslav Smažík.

„Stížnost pana Smažíka projednávala Rada města. Byla informována, jaký postup jsme při jeho stížnosti zvolili. Ve vybudování chodníků nám brání fakt, že město není vlastníkem všech dotčených pozemků podél silnice, musely by se vykupovat. Jednání jsou náročná," řekla primátorka Liberce Martina Rosenbergová (ČSSD).

Její slova doplnil David Novotný, vedoucí odboru správy veřejného majetku.

„Abychom obyvatelům Londýnské ulice vyšli vstříc jiným způsobem, zavedli jsme do lokality autobusovou linku číslo 23," tvrdil Novotný.

To přítomné obyvatele Londýnské ulice velice popudilo.

„A odkdy?! Vždyť tam nic nejezdí," reagoval Smažík a další obyvatelé.

„Byla zavedená v roce 2012. Dopravní podnik nám následně poslal vyjádření ohledně obsazenosti linky, s tím, že se jedná o nula až dva cestující," oponoval Novotný. Podle jízdního řádu libereckého dopravního podniku linka číslo 23 projíždí Londýnskou ulicí v pracovní dny šestkrát. Čtyřikrát brzy ráno a dvakrát po osmé večer.

Opozice má za to, že by zmiňované vykoupení pozemků od soukromníků, aby se chodník mohl vybudovat, neměl být takový problém, jak vedení města tvrdí. Výkupy pozemků se přece provádějí pravidelně, město má zkušenosti.

„K vykoupení je potřeba také změna územního plánu. Nemůžeme vykoupit pozemek pro komunikaci, který má nyní funkci lesa," vysvětlil Novotný. A dále si trval na svém, i přesto, že opozice to vidí jinak. Výkup je podle ní možný i bez změny územního plánu, což se běžně děje v rámci města i kraje.

Řešení: stezka

Jak už Deník psal, situaci by mohla v lokalitě vyřešit cyklostezka. „Za vhodnou variantu považuje město stezku pro chodce a cyklisty, vedoucí souběžně s komunikací Londýnská podél toku řeky Nisy, a to s využitím nejen pro potřeby stávající zástavby, ale také pro potřeby širší veřejnosti," sdělil už dříve mluvčí libereckého magistrátu Jan Vrabec.

„Tento projekt má v současné době již vydané stavební povolení a hledají se vhodné dotační tituly, které by pomohly s jeho realizací. Po realizaci smíšené stezky pro chodce a cyklisty budou moci obyvatelé této lokality využívat širší nabídku spojů MHD, protože budou mít snadnější přístup k další zastávce MHD Stračí, jenž je obsluhována spoji č. 12, 14 a 31," doplnil Vrabec.

Tento záměr se ovšem obyvatelům Londýnské nezamlouvá. Prý jim nepomůže.