„Zrovna tu noc sloužím. Ze čtvrtého na pátého srpna. Budu poslední, kdo závody zvedne," líčí závorař a prodavač jízdenek v Jabloneckých Pasekách Martin Dvořák. Příští týden začíná na trati šedesátidenní výluka.

Lidé mají poslední možnost vidět v Jablonci mechanické závory kousek pod Kynastem. V rámci velké akce chystají i zde modernizaci, kdy „ruční klasiku" nahradí nové, plně automatické závory. Ty nebudou potřebovat lidskou obsluhu. Nostalgie zmizí.

„Možná je to škoda, byla to rarita, moc jich v republice není," povzdechl si Dvořák. Na Jablonecku závory na kliku najdeme ještě v Tanvaldě na stavědle, které se podle Petra Valenty, vedoucí provozního oddělení Správy sdělovací a zabezpečovací techniky, zruší příští rok. Po staru jedou pak ještě v Křižanech na Liberecku a v samotném Liberci na nádraží.

Moderní, elektronicky řízené závory nejsou nic laciného. O ty demontované je ale také velký zájem.

„Zdejší mechanické závory budou s největší pravděpodobností umístěny do muzea, rozhodně se nestane to, že by skončily na sběrném dvoře ve šrotu. O vyřazené mechanické závory je vždy velký zájem i mezi sběrateli," uvedl za investora Petr Valenta. Současně informoval, v jakých cenových relacích se řádově pohybují nové závory, které sem přijdou.

„Ceny jsou individuální, ale spodní hranice je kolem šesti až osmi milionů korun," dodal. Vyvrátil tak obavy některých Jablonečanů, že zdejší přejezd už mechanickou zábranu mít nebude.

„Jsem rád, že tu budou automatické, rozhodně lepší než nechráněné bez závor, jako jsou jinde na úseku," konstatoval dopravní policista, náhodně projíždějící přes koleje za seniory. „Bohužel jsou ale stále nezodpovědní řidiči, kvůli kterým jsou vážné nehody s fatálními následky po srážce s vlakem na přejezdu se závorami a světly," řekl náhodně projíždějící policista.

685 milionů korun

Současný stav trati ale mezi chlouby železnice nepatří. Přes dva roky sice po ní jezdí moderní švýcarské vlaky Stadler, na zastaralé trati ale mají velké problémy. Podle Českých drah má trať příliš ostré zatáčky, což moderní vozidla při průjezdu poškozuje a zvyšuje hlučnost provozu.

Navíc nejsou schopny 27 kilometrů mezi Libercem a Tanvaldem zvládnout za 30 minut, jak to požaduje Liberecký kraj. Cesta jim trvá obvykle o 25 minut déle. Po modernizaci, která nedávno začala, by se to mělo změnit. „Kompletně hotovo by mělo být do 31. března," řekl mluvčí Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) Jakub Ptačinský. Hlavní část stavebních prací je podle něj naplánovaná letos od srpna do října.

Dělníci opraví skoro sedm kilometrů trati mezi Jabloncem s Smržovkou. Úpravy čekají i kolejiště a nástupiště v osmi stanicích, zmizí i některé nevyužívané budovy. Rekonstrukce čeká rovněž některé přejezdy, na dalších bude nové zabezpečení.

V traťových úsecích Liberec – Tanvald, Smržovka – Josefův Důl a Tanvald – Velké Hamry budou položeny i kabely, které umožní dálkové ovládání zabezpečení a komunikaci. A protože je trať v oblasti, kde hodně sněží, budou ve stanicích v Liberci – Vesec, Jablonci, Smržovce a Tanvaldu elektricky vyhřívané výhybky.

Jednokolejná trať se stavěla v době, kdy patřily Jablonecko i Liberec k nejbohatším regionům tehdejšího Rakouska- Uherska. V roce 1888 se otevřela trať z Liberce do Jablonce, o šest let později se dokončil úsek do Tanvaldu i odbočka do Josefova Dolu.

Poslední možnost vidět v Jablonci mechanické závory u vlakové trati mají lidé na paseckém nádraží. Chystá se zde modernizace, kdy „klasika“ bude vyměněna za nové, plně automatické závory, které nebudou potřebovat lidskou obsluhu. Celá akce začne 5. srpnaAntonín Kočí přicestoval do Jabloneckých Pasek s rodinou: „Podle mého názoru se mechanické závory v dnešní době nevyplatí, aspoň se ušetří lidská energie. Všechno prochází modernizací, je to potřeba, neumím si představit dnes jezdit například několik desítek let starými vlaky, asi jsem zpohodlněl."

Autor: Barbora Hynková s přispěním ČTK