Liberecko Ani letos si někteří rodiče místo ve školce pro své dítko nevybojovali, problém je hlavně ve stotisícovém Liberci. Situace se sice proti předešlým letům zlepšila, ale i přesto poptávka stále převyšuje nabídku, a tak 56 dětí v září do městské a tedy i cenově přijatelné školky nenastoupí. „Mého tříletého syna do školky nevzali a já se musím vrátit do práce. Zařídila jsem si tedy chůvu přímo v domě, kde bydlíme, babičku máme daleko. Naštěstí je to důchodkyně, která nechce moc peněz," svěřila se maminka Lenka z Liberce.

Kapacita se navýšila

Statutární město Liberec zvýšilo kapacitu svých mateřských škol od 1. září 2006 do 1. ledna 2013 celkem o 497 nových míst. Tím se mu v podstatě podle mluvčího magistrátu daří kopírovat demografický nárůst počtu obyvatel, který je z pohledu České republiky v Liberci mimořádně vysoký. „Povinnost zřizovatele vyplývající ze zákona umístit přednostně děti v posledním roce před zahájením školní docházky byla beze zbytku naplněna," uvedl pro Deník mluvčí liberecké radnice Jan Král. Dodal, že kapacita předškolních zařízení na území Liberce je 3 464 dětí, z toho 3 012 míst nabízí 31 mateřských škol zřizovaných městem a asi 452 míst 21 jiných zřizovatelů. Ti jsou zčásti podporováni dotačním programem města. „Odbor školství a kultury pracuje průběžně na vytvoření dalších nových míst v mateřských školách," doplnil Král.

Situace mimo Liberec

V sousední Chrastavě jsou na tom rodiče a jejich děti lépe. Radnice přidala jedno oddělení. „Kapacita je 205 dětí a je plno s tím, že byly umístěny nejen všechny děti zaměstnaných matek, ale i těch na mateřské dovolené, pokud dosáhnou jejich děti nejdéle do konce roku 2013 tří let," řekl starosta Chrastavy Michael Canov (SLK).

V Hrádku nad Nisou se každý rok daří uspokojovat veškeré požadavky na místa ve školkách. „Je to i díky stavebním úpravám stávajících školkových budov s vazbou na rozšiřování sociálního zázemí v jednotlivých budovách z rozpočtu města," popsal situaci starosta Hrádku nad Nisou Josef Horinka (SLK). Podle něj město naopak naplňuje i koncepci postupných oprav školských budov. „Objekty například zateplujeme, děláme nové fasády a vyměňujeme okna," uzavřel Horinka.