Legendární Škoda 1000 MB byl poprvé  představen na chlup přesně před padesáti lety, tedy 21. března 1964.

Od malička

Liboru Tilerovi je dnes přes čtyřicet let a poprvé mu MB učarovalo již ve dvou letech. „Táta měl model rok 1969 a byly mi dva roky, když se prodalo. Na to modré auto jsem přesto dodnes nezapomněl."

Když se tehdy, na konci šedesátých a začátku sedmdesátých let embéčka potkaly na silnici, to bylo mávání! O to mohutnější, když se potkaly dva stejné typy, nedejbože stejné barvy!

„Jak aut přibývalo, tenhle zvyk zmizel. Ale dnes se tisícovky zase při setkání zdraví," líbí se Tilerovi. Mává i on a jeho rodina.

Nákup za Rusa

Vzpomíná na anabázi nákupu vozu, kterou mu táta nesčetněkrát vyprávěl. „Čekal pět let. Musel jste si do žádanky napsat dvě značky. Táta napsal tisícovku a Moskviče. Nejdříve ho vyzvali, aby si vyzvedl Moskviče, ale táta odmítl a že si počká. Pro MB si pak jel 21. srpna 1968 do Svitav. Najednou všude okupační vojska. Bál se o nové auto a tak zajel do Jevíčka, odkud pocházel a u známých ho zahrabal do sena. Vrátil se pro něj za deset dní."

MBX od Plzně

Libor Tiler dospěl, ale „embéčko" mu pořád vrtalo hlavou. I začal auto shánět. „Chtěl jsem stejný typ, stejnou barvu. Hledal jsem několik let, ale pořád jsem nebyl spokojen."

Prodával a stále prodává díly na vozy Škoda. Jednoho dne u něj nakupoval pán s obrázkem modifikace legendárního vozu s označením MBX. A pán, že to je přímo jeho auto. Slovo dalo slovo a začalo se hovořit o prodeji. „Pán mě tehdy vyzkoušel, co o embéčkách vím a pak řekl, že kdyby někdy prodával, že si na mě vzpomene. Vzpomněl. Už asi za tři měsíce," vypráví Libor Tiler.

A tak se vypravila výprava z Loužnice až k Plzni. A letos? Červené MBX má domov v Loužnici již jedenáctým rokem.

Když jsme u těch rarit: Škodovek MBX dodnes jezdí maximálně sto kusů, když těchto vozů bylo vyrobeno jen 1403. Další raritou, jíž se může již tak ceněný vůz Libora Tilera chlubit, je originální faktura při prodeji prvnímu majiteli. „A tak vím, že si auto koupil vedoucí prodejny zeleniny, a že v roce 1969 stálo přesně 52 602 koruny."

Dvanáct set kilometrů

A jak jezdí veterán dnes? „Auto musí být v pohybu, jak jen stojí, všechno odchází. Každý rok najedeme tak tisíc dvanáct set kilometrů. Nejezdíme v zimě, snažím se nejezdit ani za deště. Ale když je pěkně, i děti raději na výlet jedou embéčkem než novým vozem."

Čas od času se zúčastní i srazu veteránů či rovnou rallye starých vozů.

Problémem jsou dnes náhradní díly. Jak bylo řečeno, vozů Škoda MBX byl vyrobeno oproti klasické tisícovce doslova zlomek. A co je jiné než na embéčku je nesehnatelné. A to si vemte, že BMX má s klasickou tisícovkou shodný jen předek k oknu a pak je již vše jiné."

Prostě: stačí málo, promáčknete hliníkový práh a náhradní už neseženete. I proto ta opatrnost. Na Jablonecku jsou tyto vozy jen tři.

Libor Tiler je členem Veteran Car Clubu Nisa Liberec a BMX clubu v Mladé Boleslavi.

ŠKODA 1000 MB

Svět motorů č. 8/64 z 11. dubna 1964:

Konečně je nový vůz tady! Ve výrobě, i na stránkách Světa motorů. Ač jsme naše čtenáře informovali, že o voze Škoda 1000 MB přineseme obsáhlý článek až v květnovém čísle, přinášíme jeho popis již nyní. Oponu před novým vozem zvedl ministr všeobecného strojírenství, soudruh Karel Poláček s vedoucími pracovníky AZNP na tiskové konferenci, konané koncem března. Naše široká motoristická veřejnost se tak může s novým výrobkem mladoboleslavské automobilky seznámit dříve než bylo původně dohodnuto…

V současné době se sériová výroba nového osobního automobilu rozbíhá a v měsíci dubnu se denně montuje asi 10 vozů. V květnu se vyrobí již 1000 vozů.

Sériová Škoda MB:

Škoda 1000 MB byla oficiálně představena s téměř dvouletým zpožděním 21. března 1964 na tiskové konferenci. Na trh byl vůz uveden původně jen v základním provedení 1000MB (typ 990 „standard"). Cenou 44000,- Kčs překonal Octavii o 6000,-. Za tuto cenu byl k mání na pořadník v síti Mototechny.

Škoda 1000 MB (lidově embéčko nebo též embeso) je osobní automobil nižší střední třídy, vyráběný československou automobilkou AZNP v letech 1964 1969. Byl to první sériově vyráběný automobil Škoda se samonosnou karosérií a koncepcí „vše vzadu", tedy motor vzadu i zadní pohon. Dohromady bylo vyrobeno 419 540 vozů.