Nová tramvaj je první plně nízkopodlažní v Liberci, jinak jezdí po městě dalších 12 vozů, které mají díky modernizaci nízkopodlažní nástup uprostřed, další se dokončuje. Řekl to generální ředitel Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce (DPMLJ) Luboš Wejnar.

Evička, jak nové tramvaji v dopravním podniku říkají, má za sebou už tisíc kilometrů, jež najezdila v první fázi zkušebního provozu. Testovala se prázdná a pak s pytli s pískem. Vezla až 16 tun zátěže, aby se simulovala přeprava 160 stokilových cestujících.

To je kapacita vozu v obvyklém provozu, ve špičce se jich ale do tramvaje vejde až 230. „Jezdili jsme hlavně v noci, abychom nekomplikovali provoz. Vždy jsme dojeli zpátky, už to je dobré," poznamenal provozně technický ředitel Ludvík Lavička. Teď čeká tramvaj provoz s cestujícími. Bez zásadních problémů musí najezdit 7000 kilometrů za 90 dní.

Nová tramvaj je dlouhá téměř 23 metrů, zhruba v polovině je rozdělena „harmonikou." Ve srovnání s dosavadními vozy je vnitřek o osm centimetrů širší. „Snahou bylo co nejvíce využít interiér pro cestující," vysvětlil obchodně technický ředitel Pragoimexu Jiří Hána. Zvenčí je tramvaj díky moderním materiálům širší jen o tři centimetry. Vůz přišel dopravní podnik na 38 milionů korun bez DPH. Konstruktéři Pragoimexu ušili novou tramvaj Liberci na míru, zda se jim to povedlo, ukážou příští měsíce. Tramvaj čeká provoz v zimním období, které je v podhorském Liberci dost náročné.

Cestujícím, jež mohli vůz vyzkoušet v sobotu, se tramvaj líbí. „Dobře se do ní nastupuje a je prostorná a světlá, i sedačky mi připadají širší a pohodlnější," řekla jedna z cestujících. Podle Wejnara jsou zatím ohlasy vesměs kladné. „Výhrady jsou většinou jen k barvě vozu," řekl. Nová tramvaj je tmavě šedá a lidé by ji raději viděli v živějších barvách. Náměty a připomínky mohou cestující posílat dopravnímu podniku i přímo z vozu, kontakty s anketní otázkou jsou na samolepkách v tramvaji.

Dopravní podnik by rád nasadil do provozu v Liberci ještě sedm takových vozů, počítá s tím i rámcová smlouva s Pragoimexem. Záleží ale i na tom, zda na to budou peníze. Ve výhledu do roku 2016 se zatím s nákupem dalších nových tramvají nepočítá. Přednost možná dostane modernizace starých vozů, která je levnější přijde na 7,5 až osm milionů korun. Modernizace provádí dopravní podnik ve vlastních dílnách a podobně by chtěl v budoucnu stavět i nové tramvaje. Cena vozu by se tak snížila o pětinu.