Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Odborníci volají po dispečinku veřejné dopravy. V kraji chybí

Liberec - V Libereckém kraji chybí dispečink veřejné dopravy, který by řešil nenadálé situace

18.12.2014
SDÍLEJ:

Autobusový dopravce. Ilustrační fotografie.Foto: Deník

Snad každý, kdo používá veřejnou dopravu, už to někdy zažil. Spoje mají nevysvětlitelné zpoždění a není za ně náhrada. Autobus vám ujede před nosem, i když podle jízdního řádu má ve stanici ještě dvě minuty čekat, sněhová kalamita brzdí provoz, a tak dále. A nejde jen o pocity cestujících. I někteří dopravní experti přiznávají, že největší problém veřejné dopravy je její nespolehlivost.

Situaci by měl zlepšit krajský dispečink, odkud by se pružně reagovalo na všechny možné nenadálé situace. „Součástí toho dispečinku by měl být i elektronický systém, který by sám zaznamenal pomocí GPS, že to a to vozidlo má zpoždění a řidiči u navazujícího spoje by se objevilo, že spoj před ním je ve skluzu, takže by se tomu přizpůsobil," popisuje praktický přínos dopravní specialista Jindřich Berounský. „Samozřejmě, ten elektronický systém nedokáže všechno, právě proto by tam byl i dispečer, který by uměl například kalamitní situace vyřešit mnohem lépe, uměl by rozhodnout, který spoj počká, který kam pojede, to automat neumí," dodává Berounský. Podle něj mají nejpropracovanější projekt dispečinku v Jihočeském kraji.

Říct si musí kraj

V Libereckém kraji je vše zatím ve fázi záměru. „My, jako koordinátor veřejné dopravy v Libereckém kraji (KORID), můžeme nabídnout odbornou součinnost a připravit ten projekt, případně ho i realizovat, ale rozhodnutí o investici je plně na vedení Libereckého kraje," říká zástupce ředitele KORIDu Otto Pospíšil. I podle něj je ale krajský dispečink potřeba, a to co nejdříve. „Hlavním přínosem dispečinku je, že umí ohlídat návaznosti nejen mezi jednotlivými dopravci, ale i mezi autobusovou a železniční dopravou," dodává Pospíšil. Právě na to jsou mezi cestujícími největší stížnosti.

Návaznost spojů je veliký problém

Své o tom vědí například v Křižanech. „Na vlakové nádraží to je z centra obce pět kilometrů. Jenže ne na každý vlak, který tu zastavil, navazoval autobus. K některým spojům nepřijel vůbec, k některým až za 25 minut, to nemá logiku," líčí starosta Křižan Václav Honsejk. Podobné trable zažívali i cestující v Železném Brodě při stavbě terminálu souběžné s výlukou vlaků. „Měli jsme desítky stížností od lidí, kteří dojeli vlakem do Brodu, ale navazující autobus byl už deset minut pryč a další už nejel," líčí Jindřich Berounský. A právě to by měl nový dispečink odbourat. Vzniknout by mohl například na nádraží ČD v Liberci nebo na terminálu MHD na Fügnerově ulici. Obsloužil by území celého kraje.

Autor: Jana Pavlíčková

18.12.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Tomio Okamura.
4 6

Plány SPD? Okamura chce pro své hnutí zastoupení v čele Sněmovny

Petr Gazdík.

Babiš přemlouval STAN ke spolupráci. Podle Gazdíka ale marně

AKTUALIZOVÁNO

FOTOGALERIE: Při smrtelné nehodě se vážně zranili další tři lidé

Smrtelná dopravní nehoda zablokovala v neděli dopoledne silnici mezi Javornou a Železnou Rudou. U odbočky na Zhůří se čelně srazila dvě osobní auta, muž německé národnosti nehodu nepřežil.

AKTUALIZOVÁNO

V českých volbách prohrála celá země, zní ze zahraničí

České parlamentní volby zaznamenala mnohá světová média. Přinášíme vám výběr z jejich ohlasů.

Aktivista Jakub Čech: ČSSD se neočistila od kmotrů, proto spadla na dno

Co si myslí mladý prostějovský aktivista Jakub Čech o výsledcích voleb? Přečtěte si jeho názor.

Jan Švejnar po schůzce s Babišem: ANO by mělo přehodnotit postoj k euru

Hnutí ANO by mělo zvážit svůj zamítavý postoj k přijetí eura a začít se postupně připravovat na vstup do eurozóny. V dnešním diskusním pořadu Otázky Václava Moravce České televize to řekl ekonom a bývalý prezidentský kandidát Jan Švejnar.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení