Deník

Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pod Ještěd jezdí tramvaj už sto let

Liberec – V roce 1912 byla v Liberci slavnostně otevřena tramvajová trať ze Soukenného náměstí do Horního Hanychova.

8.10.2012
SDÍLEJ:

Sto let od zavedení a zprovoznění tramvajové dráhy do Horního Hanychova slavil Dopravní podnik jízdami nejmladším autobusovým veteránem a nejnovějším modelem tramvaje na konečnou tramvají v Horním HanychověFoto: Deník/Petr Šimr

Je to už sto let, kdy se první tramvaj vyšplhala na úpatí Ještědu do Horního Hanychova. Toto mimořádné výročí si o uplynulém víkendu připomněl Dopravní podnik měst Liberec a Jablonec nad Nisou společně s Boveraclubem.

Tramvajová trať do Horního Hanychova vznikla v Liberci až jako poslední.V dubnu roku 1912 ji úřad schválil a již v říjnu se po ní jezdilo. Tehdy ještě jako jednokolejná trať nevedla kolem vlakového nádraží, ale Rybníček objížděla Barvířskou ulicí.

Archivy Boveraclubu dokládají, že interval mezi jednotlivými jízdami byl nejprve 10 minut, po zřízení několika výhyben pak od roku 1926 platil pětiminutový interval.

Hlavními hvězdami na „Hanychovské" trati byly bezesporu slavné tramvaje T2, předchůdkyně dnešních T3. Na trať se sice dostaly až v roce 1960, jezdí tu ale až dodnes.

„Té dvojky zmizely z Liberce v roce 1987, kdy je nahradily T3. Ty se ale v 90. letech modernizovaly, takže zde byl nedostatek vozidel. Dopravní podnik tehdy osm modernizovaných T2 zakoupil z Ostravy. Dvě z nich zde dodnes jezdí a jednu v původní podobě z 90. let máme v depu," připomněl předseda občanského sdružení Boveraclub Tomáš Krebs.

Právě historická T2 vozila pod Ještěd lidi u příležitosti stého výročí dráhy. V mnoha lidech vyvolala jízda starou tramvají nostalgické pocity.
„Sedačky byly nepohodlné, dveře netěsnily, kabina se pořád houpala. Ale byly to tramvaje s duší. Ty dnešní tiché moderní vozy jsou na Liberec moc sterilní," vzpomněla na doby nedávné cestující Naďa Kozáková.

Zcela původní tramvaje, které pod Ještěd vyjely jako první, už dnes neexistují. Dopravní podnik vlastní jen několik vraků a náhradních dílů. „Z původních libereckých  tramvají, vyrobených v roce 1897, máme jen několik komponentů, před časem jsme ale vykoupili celou skříň, která sloužila jako chatka. Je tak naděje, že jednou  první libereckou tramvaj dáme dohromady," zadoufal Viktor Liška z Boveraclubu.

Autor: Tomáš Lánský

8.10.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Martin Janeček
12

Patnáct stovek. Tolik platí za byt v Praze šéf Finanční správy Janeček

Předvolební debata v deníku 19.10.2017
0 10

Co vám evokují provokativní plastiky Davida Černého? Deník se ptá politiků

Hyenismus v ulicích měst: Využívají postižení druhých, aby mohli krást

Lýdia a Isabela. Dvě devatenáctileté Rumunky se ve středu kolem 14 hodiny snažily přesvědčit na zlínském náměstí Míru kolemjdoucí, že jsou hluchoněmé Češky, které vybírají finanční pomoc pro postižené spoluobčany, vše pod vlajkou EU. Ti, kteří jim naletěli, museli do předem připraveného formuláře uvést své jméno, adresu, částku kterou přispívají a podpis.

Káva pro páníčka, dort pro psa. Tak to vypadá v Punťově psí cukrárně

Narozeninové oslavy dětí už nefrčí. Nyní máte možnost zařídit jedinečnou party svému psovi, a to se vším všudy. Překvapte tak svého miláčka na jeho velký den dortem, zákusky nebo i zmrzlinou, a to v Punťově první psí cukrárně na pražském Jarově. Pozor ale abyste si psí pamlsky nespletli s klasickými dezerty.  

AKTUALIZUJEME

Dva lidé zemřeli v Jirkově kvůli šesti stovkám. Žhář půjde na 15 let do vězení

Pachatel nalil na dveře toluen a zapálil ho. Obyvatelé bytu se už nedostali ven.

Češi doma více plýtvají, nejraději šetří na teplé vodě

Raději sprchu nežli vanu – takto šetří teplou vodou české domácnosti. Je to jejich nejoblíbenější způsob, jak omezit domácí výdaje za energii. V obecné rovině ale ochota přiškrtit výdaje klesá. Zatímco před dvěma lety spořilo 88 procent domácností, letos už to je o 4 procentní body méně.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení