Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

„Provizorně“ sloužil pětašedesát let, zcela zmizí

Návarov - Pro obdivovatele techniky z dob 2. světové války se jedná doslova o neštěstí. Montovaný most v Návarově zcela zmizí ze světa.

6.3.2015
SDÍLEJ:

Konstrukce již sundaná v korytě řekyFoto: Martin Vaistauer

Starý, svým způsobem unikátní železný most v Návarově, je „dole" již několik měsíců. Do poloviny roku 2015 tu probíhá výstavba nového železobetonového.

Zajímavostí je, že ocelová konstrukce tu byla v roce 1949 postavena jako provizorní.

„Byl Československu po válce darován a pod Návarovem sloužil dopravě přes řeku Kamenici od roku 1950 do loňského roku," říká Miroslav Pačes, jež se o osud v jistém směru unikátní mostní konstrukce zajímá.

Mosty těchto typů stavěla především těsně po válce americká armáda v rámci Správy Spojených národů pro pomoc a obnovu (UNRRA).

Zničen docela

Železná konstrukce mostu v Návarově zcela zmizí. Zub času a léta nevykonávaná údržba udělali své. O mostní konstrukci, jež nabízel vlastník Liberecký kraj, sice projevila zájem společnost BH technika, která se technikou kolem 2. světové války zabývá, z rekonstrukce ale nakonec sešlo. „Konstrukce se vlivem koroze ve vysokém stádiu nedala ani rozebrat," poznamenal zástupce společnosti.

Zbytky konstrukce zvané Bailays Bridge tak nejspíše skončí ve šrotu. Mostů tohoto typu najdou zájemci po Česku několik desítek.

Podle Jana Růžičky, ředitele Krajské správy silnic Libereckého kraje (KSS LK), která financuje stavbu mostu nového, konstrukce tak unikátní není. „Dodnes je most Bailey Bridge v modernizované verzi vyráběn a v naší republice je původní válečná konstrukce běžně pro provizorní mosty používána," poznamenal.

V Návarově byl provizorní most instalován v roce 1949 a provozován 65 let. Tato konstrukce není na takto dlouhodobé použití dimenzována, navíc někdy v roce 1952 1956 došlo k poškození středového pole při průjezdu vozidla naloženého vytěženým dřevem. Stav mostu před demontáží byl klasifikován stavebním stupněm VII. havarijní. Jednalo se o značně zkorodované podélníky mostu v uložení nad opěrami a destruktivní korozi příčníků mostovky.

„Otázkou byl i neznámý původ konstrukce nemáme informace, zda bylo použito konstrukce již dříve někde využité, nebo úplně nové. Úvahy o dalším použití pro silniční dopravu by byly naprostým hazardem," přiblížil Jan Růžička.

Most byl podle výsledků prohlídky zcela zničen korozí.

„Po prohlídce odstrojeného mostu jsem si osobně oddechl stav byl ještě horší než jsme předpokládali a měli jsme zprávy, že někteří řidiči nerespektují omezení dvě tuny," poznamenal Růžička.

Návarovský most tvořil jednu z částí koloritu zdejšího údolí, jež je vyhledáváno mezi turisty. Ale nejen jimi. Místo učarovalo třeba i Martinu Vaistauerovi ze Sdružení pro záchranu hradu Kumburku. Ten mapuje okolí hradu, tím pádem přišla řada i na most v Návarově.

„Romantický pohled na elegantní návarovské přemostění se stal již také pouhou kouzelnou melancholickou minulostí," říká posmutněle. Snesení staré železné konstrukce zdokumentoval v práci Podnavarovský UNNRA most „na druhém břehu".

Most Bailey Bridge v Návarově sloužil jako náhrada za most původní (kamenný), ze kterého již stojí jen polovina středního pilíře a části pilířů na březích. Ten se zřítil kolem roku 1955. Snad právě tento most (nebo jeho předchůdce?) byl zdoben sochou sv. Jana Nepomuckého (nese monogram objednatele I. P. V. E.) z roku 1773, která dnes stojí u zámku Návarov.

MOSTY BAILEY BRIDGE Konstrukci mostu navrhl na počátku čtyřicátých let Donald Bailey, úředník britského Ministerstva války pod vedením A.M. Hamiltona. Řešení tohoto mostu bylo patentováno, přijato do výzbroje a v roce 1943 byl tento most poprvé použit spojenci v Itálii. Bailey Bridge byl v průběhu války použit na všech frontách a nelze vyloučit jeho použití i v zemích bývalého SSSR, kam se mohl dostat v rámci spojenecké pomoci. Po druhé světové válce se Bailey Bridge rozšířil nejen na ostatní území Britského společenství národů (např. Indie), ale díky UNRRA se rozšířil v zemích střední a východní Evropy. Tímto způsobem se tyto mosty dostaly i na naše území.

převzato z webu opevneni.blogspot.cz

Autor: Jan Sedlák

6.3.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Lékařka Katarína Veselá.
2 2

Příběh fotografie, která obletěla Česko, nemá šťastný konec. Muž zemřel

Kouř z výfuků v pražské dopravě.
11

Přijdou čoudící auta o technickou? Odhalí je přístroj na příjezdu do Prahy

AKTUALIZOVÁNO

Tragické ráno u Jedlové. Jeden mrtvý, dva těžce zranění

/FOTOGALERIE/ Mezi Jedlovou a Bystrým u Poličky došlo před osmou hodinou ráno k nehodě, která měla bohužel tragické následky. 

V Ostravě se chystá blokáda dopravy, první protest kvůli prodloužené Rudné

Lidem došla trpělivost a rozhodli se uskutečnit to, o čem na nedávném veřejném projednávání nekonečné stavby hrozili. Neplánují sice ještě pochodovat k domu architekta Richtára, který budování silnice I/11 brání. Zatarasí ulici 17. listopadu.

Sexistické prasátečko: anticenu získal vtip se souložícím párem na stole

/FOTOGALERIE/ Vítězný vtip, který ponižuje ženy. Anticenu Sexistické prasátečko organizace Nesehnutí letos získal facebookový příspěvek Free Radia, který označila za nepřijatelný naprostá většina hlasujících. „Dvaadevadesát procent lidí označlo za nepřijatelný obrázek souložícího páru na pracovním stole, který hlásal větu Cesta k úspěchu nemusí být složitá,“ popsala za organizátory Kristýna Pešáková.

Dvojnásobná sazba pro atleta. Pistorius si ve vězení odsedí třináct a půl roku

Soud v Jihoafrické republice změnil trest pro bývalého slavného atleta a paralympionika Oscara Pistoriuse, který byl odsouzen za vraždu přítelkyně. Z původních šesti let ho zvýšil na třináct roků a pět měsíců.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT