Uplynulé dny daly řidičům v Hejnicích pořádně zabrat. Zledovatělé silnice totiž silničáři sypali pouze kamennou drtí, solit totiž nesmí. A to i přesto, že město o chemickou údržbu komunikací stojí. Proti se ale odvolalo ekologické sdružení Tanvald 21. století, o. s.

„Je to paradox. O tom, jestli se u nás bude solit nebo ne, rozhoduje nějaký spolek 
z druhé strany Jizerských hor," neskrývá rozhořčení starosta Hejnic Jaroslav Demčák. „Ze zákona se mohou přihlásit do správního řízení, takže toho využili, ale pro nás to teď znamenalo doslova katastrofu," popisuje Demčák. „Kamenný posyp se na ledu neudržel, všechno odlítalo ke krajnici a auta se tu smekala po ledovce. Všechno je tu jak jedno velké kluziště. Teď to zakryl napadaný sníh, takže ten led ani není vidět, je to opravdu nebezpečné. Proto nabádáme řidiče k velké opatrnosti, hlavně v křižovatkách a kopcích. Náprava do zlepšení počasí bude velmi problematická," dodává starosta.

Pro řidiče jsou zledovatělé silnice v Hejnicích překvapením, protože ještě v Raspenavě se normálně solí. Chemický posyp končí bez upozornění na křižovatce na Peklo a dále je silnice naprosto kluzká 
s vrstvou ujetého sněhu na ledovém podkladu.

Bráníme přírodu

Za nemožností solit stojí ekologické sdružení Tanvald 21. století, které napadlo rozhodnutí Správy Chráněné krajinné oblasti Jizerské hory, které naopak solení povolilo. „Stížnost teď vyřizují úřady, už se to vleče od září. Dokud ale nebude jasno, nesmí k nám silničáři se solí zajet, protože platnost výjimky umožňující solení už vypršela," vysvětluje Demčák. Předsedkyně spolku Tanvald 21. století Dana Ferynová ale v odvolání poukazuje na to, že uvedený úsek silnice vede z jedné strany těsně při hranici CHKO a z druhé těsně přiléhá k řece Smědé, do které se pak sůl splachuje. Ohrožen posypovou solí je podle ní i památný strom Lužecký klen. „Je prokázáno, že solení se negativně projevuje i několik metrů od krajnice," říká Ferynová.

Podle sdružení Tanvald 21. století nedoložila Krajská správa silnic žádný veřejný zájem, který by převyšoval zájem ochrany přírody a krajiny. „Navíc si myslíme, že 
v tomto úseku plně postačí údržba vozovky pluhováním a inertním posypem," dodává Ferynová s tím, že v Bílém Potoce také obec solení odmítla.

„My ale nejsme Bílý Potok, který už leží výš v chráněné oblasti," odporuje starosta Hejnic Demčák. „Když se solí v rozumné míře, není ten dopad na životní prostředí tak veliký. Navíc máme i potvrzení od rybářského svazu, že není prokázáno, že by solení mělo nějaký dopad na kvalitu vodního toku Smědá. "

Ministerstvo životního prostředí, ke kterému se ekologové odvolali, teď jejich stížnost zamítlo. Podle něj správa CHKO nepochybila, když solení v daném úseku povolila. Dopad na životní prostředí 
v okolí komunikace je v tomto případě podle ministerstva mizivý. V rozhodnutí se dále uvádí, že památný Lužecký klen stojí od silnice dost daleko na to, aby byl solí zasažen. Proti rozhodnutí ministerstva už se nelze odvolat. Po vyřízení všech formalit se proto v Hejnicích během pár týdnů solit začne, výjimka potrvá do roku 2019.