Tanvaldská Masarykova Základní škola je jednou z prvních v kraji, která se odhodlala k pořízení tabletové učebny.

Ta má sloužit žákům prvního a druhého stupně, stejně jako studentům Obchodní akademie. „Známé motto, Škola hrou, tato tabletová učebna plně splňuje. Navíc to není pro děti nic nového, protože s tablety a chytrými telefony pracují denně," řekla ředitelka obou škol Jana Prokešová. Od učebny si slibuje, že opět posune výuku směrem dopředu.

ŽÁCI JSOU NADŠENI

Přípravy na tento projekt trvaly zhruba dva roky. Zástupci školy se účastnili různých školení a vybírali nejvhodnější řešení i systém. Nakonec se rozhodli jít volbou Androidu, který je nejrozšířenějším operačním systém v této kategorii mobilních zařízení.

Děti se tak více méně nemusí nic učit, protože jeho prostředí i některé aplikace dobře znají. „Od žáků sbíráme samé pozitivní ohlasy," pochlubil se učitel informatiky Václav Dedera. Ten v současnosti proškoluje všechny pedagogy tak, aby mohli naplno využít potenciálu tabletové školní učebny.

TABLET VÝUKU OŽIVÍ

Systém výuky na tabletech má přitom široké spektrum využití. Učitelé mohou pracovat s již předpřipravenými materiály, nebo si je sami mohou vytvářet. Pokaždé záleží především na nich, jak moc budou chtít hodinu za jejich pomoci oživit.

Digitální učební pomůcka je pouze jeden ze způsobů využití. Tablety nacházejí uplatnění i jako vyhodnocovací zařízení, pomůcka pro diskuzi nebo třeba sbírání informací na zadané téma. „Můžeme je ovšem využít i přímo v terénu, kdy pomůžou při skupinové výuce," upozornil Dedera.

VYUŽITÍ NAJDE VŠUDE

Pro lepší představu uvedl i příklad použití tabletů při přírodovědě. Žáci mohou venku vyhledávat zadané rostliny a fotografovat je.

V aplikaci pak může učitel vyhodnocovat jejich úspěšnost, případně v další hodině pracovat se správnými a špatnými výsledky a zaměřit se na individuální problémy žáků. V jeden moment je tak pedagog u každého žáka zvlášť a přitom je k dipozici celé třídě. „Využití najde tento způsob výuky opravdu ve všech předmětech," řekl tanvaldský učitel.

Ač se jedná o přínosného pomocníka, není podle něj dobré postavit na tabletu celou výuku. Má jít hlavně o zpestření učení. Jedním z kladů je podle podle něj to, že s tablety se do hodiny začali zapojovat i línější žáci.