„Často se stává, že nevychází procenta, která jsou uvedena u zboží," popsal zástupce ředitele obchodní inspekce pro severní Čechy Zdeněk Blaževič. Podle něho obchodníci často argumentují tím, že sleva vychází z doporučené ceny výrobcem. Za takovou částku však zboží nikdy nebylo prodáváno.

Jen při letošních 125 kontrolách v Libereckém a Ústeckém kraji zjistili inspektoři 31 pochybení. S jedním z prodejců vede inspekce správní řízení.

„Jeho jméno zatím nemůžeme zveřejnit. Řízení s ním ještě není ukončeno," doplnil Zdeněk Blaževič.

Zákazníci se brání

Že slevy nebývají v pořádku, začínají pozorovat i samotní zákazníci. Na Sdružení obrany spotřebitelů se obrací se svými stížnostmi pravidelně.

„Setkáváme se s touto problematikou velmi často, na linku volají spotřebitelé z celé republiky," vysvětlila předsedkyně sdružení Gerta Mazalová. Sama přiznává, že se prodejci dopouští hned několika klamání spotřebitelů. Na denním pořádku je zveličování ceny, rozdílné ceny v regálu a u pokladny nebo špatné označování zboží.

„Pokud si spotřebitel koupí zboží ve slevě v pevném obchodě, má právo na reklamaci v záruční době čtyřiadvaceti měsíců stejně jako při běžné ceně, pokud se ovšem sleva nevztahuje přímo na nějakou závadu tohoto zboží," doplnila Gerta Mazalová. Příkladem je podle ní reklamace halenky s křivým švem. Na něj samozřejmě později nelze uplatnit reklamaci, pokud se na halence vyskytne jiná vada, tuto reklamovat můžete.

Naopak reklamaci neuplatníte při nákupu tzv. 1+1 zdarma. Druhý, většinou levnější kus zboží reklamovat nelze. „Tam si musíme uvědomit, že dárek nemůžeme reklamovat ani soudně vymáhat," řekla závěrem Mazalová.

Na slevy a jejich správnost se inspektoři zaměří i v dalších měsících.

Rady spotřebitelůmPřed nákupem ve slevě porovnejte ceny obdobných výrobků nabízených jinými prodejci. Nezapomeňte, že také zlevněné zboží musí být řádně označeno a vybaveno povinnými informacemi, a to v českém jazyce. U zboží ve slevě bez vady nemůže prodávající práva spotřebitele krátit, tj. zbavit se odpovědnosti za vady. Záruční lhůta je u nepoužitého zlevněného zboží obecně 24 měsíců a reklamaci nelze uplatnit pouze na vady, na něž byla sleva z původní ceny poskytnuta, a spotřebitel byl s nimi seznámen. Podle četnosti zjištění prodávající ponejvíce neposkytují řádné informace o ceně prodávaného zboží a nabízených služeb a zanedbatelný není ani počet porušení zásad poctivosti prodeje a nekalých praktik. Na slevy a jejich správnost se inspektoři zaměří i v dalších měsících.
Zdroj: Sdružení obrany spotřebitelů a ČOI