Deník

Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Šmejdi dál fungují? Do Nového Boru si pro dárkový poukaz přišlo pět lidí

Nový Bor - Reportérka Deníku testovala, jaké metody používají přímí prodejci a zda dodržují přísnou novelu zákona o ochraně spotřebitele. Vydala se tedy s pozvánkou do Penzionu Arnultovice v Novém Boru.  

23.8.2014 3
SDÍLEJ:

Šmejdi. Ilustrační fotografie.Foto: Deník/ Jiří Sejkora

 Po šmejdech, jejichž nekalé prodejní praktiky dokonale vystihla režisérka Silvie Dymáková ve svém stejnojmenném dokumentárním filmu, jako by se slehla zem.

V domovních schránkách výrazně ubývá letáků lákajících na výlet s obědem, o napálených seniorech se v poslední době také příliš nemluví. Jak se chovají přímí prodejci s nechvalnou pověstí dnes a dodržují přísnou novelu zákona o ochraně spotřebitele z ledna letošního roku? Předváděčku za vás otestovala reportérka Deníku.

Na základě pozvání pro dvě osoby, které dorazilo jednomu z členů mé rodiny prostřednictvím sms zprávy, se vydáváme do Penzionu Arnultovice v Novém Boru, kde má akce vypuknout úderem 18. hodiny.

Já, dvě důchodkyně a manželský pár

„Vy jdete asi za mnou," vítá nás hned u vchodu muž ve středním věku. Na první pohled ten nejsolidnější prodejce na světě. Kde k nám vlastně přišel? „Doporučit vás mohl kdokoliv z celé republiky. Úplně na rovinu. Buď to mohl být tady někdo od vás, ale klidně to mohla být dobrá kamarádka, milenec nebo třeba ségra v Kladně," zní jeho pohotová a přesvědčivá odpověď.
Odradit se v žádném případě nenecháváme. Směle kráčíme přímo do jámy lvové – do jednoho ze salónků v penzionu.  Uvnitř už v tu dobu sedí dvě důchodkyně a jeden manželský pár. Vypadá to, že jsme komplet. „Je nás tady míň, než jsem čekal," začíná k nám hovořit prodejce.

Lidé okolo se při tom tváří trochu rozpačitě a nervózně. Všichni v očekávání, co bude následovat. „A už je to tady," říkám si, když prodejce rozevírá desky velikosti A3 a uvnitř zahlédnu nabídku firmy, kterou s největší pravděpodobností zastupuje. Formulář, který umí uchovat osobní údaje přítomných až deset let, nepodepisuji.

Svobodná volba: něco, co se nenosí

Zato si pečlivě prohlížím, jaké věci zdobí náš stůl. „Tadyto budou asi ty slíbené poukazy, tady máme prací prášek, který asi dokáže vyprat všechny skvrny a tamhle zase kouzelný řepkový olej," uvažuji, zatímco prodejce pokračuje větami o tom, jak by dnešní večer zakončený večeří měl být příjemný.

„Vysvětlím vám všechno okolo poukazů a potom si je můžete vzít a odejít. Na to máte právo. Ale pokud budete trochu zvědaví, co jsme za firmu, můžete zůstat," brebentí něco, čemu se mi snad ani nechce věřit. Svobodná volba se přeci v obchodu přímého prodeje nenosí. Že tento způsob jednání nemívají prodejci ve zvyku potvrzuje i ředitelka Ústeckého inspektorátu České obchodní inspekce Renata Linhartová. „Většinou se stává, že dárky vůbec nedostanou, anebo je jejich vydání podmíněné třeba nákupem," popisuje.

Poukaz, ke kterému si musíme údajně zakoupit plnou penzi a dvě další služby,  se přítomným očividně líbí. Málokdo  z nich si ale uvědomuje, že cílem akce není dávat něco zadarmo. Jde totiž jen o novou fintu, jak spolehlivě nahradit letáky, přilákat potenciální zákazníky a nakonec je přesvědčit, že do ničeho nebyli nuceni.

Matrace, polštář i super lehátko

Během chvilky prodejce odkrývá plachtu nad stolem  a ejhle, super moderní matrace je na světě. Příběh o alergickém synovi, tatínkovi s revmatem i tisícinásobně zvětšený obrázek odporných roztočů – to vše nás má přesvědčit o kvalitě produktu. Spolu s ním se nám totiž nic z toho nemůže stát.

„Každý člověk, který se dobře vyspí, se může ráno probudit o dva až tři centimetry vyšší," ozývá se od matrace, kde už jeden z návštěvníků akce na vlastní kůži zkouší, jak se na ní pěkně leží. A stojí „jen" 18 tisíc. Na řadu přichází také polštář a super lehátko, co svou výhřevností umí nahradit dokonce sluneční záření.

Doporučuje to lékařka

„Pokud ho nemáte, dneska pochopíte, proč byste ho měla používat. Všichni milujeme sluníčko, efekt je úplně stejný. Podložku můžu dát klidně i pod matraci," popisuje prodejce. Stejně jako u matrace přináší zajisté již osvědčený příběh o manželce, která před používáním lehátka spávala deset měsíců v roce v ponožkách a teď už nemusí nebo že je infračervené světlo lepší než masér.

Aby bylo dílo dokonalé, všechno potvrzují i slova lékařky. „Z celého doporučení doktorky jsem si vypsal jen několik bodů, ale článek najdete také na našich webových stránkách," odkazuje prodejce.

Nabídka zní jasně: 2+1 zdarma

Unikátní a jedinečná nabídka na sebe ale už nenechává dlouhou čekat. Jde přitom o klasiku, jejíž úspěch spočívá ve výjimečnosti dané chvíle. „Vážení, mám dnes možnost dvě matrace dotovat. Ta dotace není v tom, že vám ji dám za polovinu nebo zadarmo, ale ke dvěma matracím můžu přidat i infra lehátko zdarma. Prosím vás ale jen pro toho, kdo by mou nabídku chtěl opravdu využít," pronáší prodejce směrem k dokonale tichému obecenstvu, ve kterém se spokojeně usmívá pouze jedna z důchodkyň. Ta totiž všem už na začátku stačila prozradit, že všechny výrobky už statečně vyzkoušela.

Ostatní se příliš nerozplývají a raději mlčí. Překvapivě dostáváme i slíbenou večeři. Po podrobné přehlídce matrace přichází kuřecí s bramborem poměrně vhod. Navíc atmosféru prodejce navodil zapnutím rádia. Romantickou píseň přerušil už pouze jednou. To když se ještě ujal představení super pracího prášku na všechno, kterým podle svých slov spolehlivě vymydlí i dva své rotvajlery.  A tím bylo překvapivě po všem. „Pokud vás to láká, tak to řešte, pokud ne, tak to nemá cenu řešit," rozloučil se s námi trochu rozladěně prodejce. Jeho aktivita, i když přesvědčivá, si totiž pro jednou nenašla svého příjemce.

Obchodní inspekce varuje

Akci v Novém Boru lze označit za první lepší vlaštovku. Když budeme mít na paměti, že podobným akcím je stejně lepší se vyhýbat, můžeme si říci, že jsme se nestali obětí šmejdů. Firma,  která akci zaštítila navíc ctila zákon, když České obchodní inspekci včas nahlásila její konání. „Dodrželi předem daný harmonogram. Z naší strany nevidíme nic, co by bylo postižitelné," konstatuje Linhartová. Lidé by ale podle ní měli být velmi obezřetní. Případů, kdy dojde ke zneužití spotřebitelů pomocí klamavých metod, je totiž stále hod ně.

„Žádné extra zlepšení nevidím. Hledají stále nové cesty, jak klamat. K porušení zákona dochází celkem běžně. Při nedávné kontrole před prodejci před inspektory dokonce utekli přímo z akce," dodává Linhartová.

Autor: Adéla Vachtová

23.8.2014 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:
Martin Janeček
12

Patnáct stovek. Tolik platí za byt v Praze šéf Finanční správy Janeček

Předvolební debata v deníku 19.10.2017
0 10

Co vám evokují provokativní plastiky Davida Černého? Deník se ptá politiků

Hyenismus v ulicích měst: Využívají postižení druhých, aby mohli krást

Lýdia a Isabela. Dvě devatenáctileté Rumunky se ve středu kolem 14 hodiny snažily přesvědčit na zlínském náměstí Míru kolemjdoucí, že jsou hluchoněmé Češky, které vybírají finanční pomoc pro postižené spoluobčany, vše pod vlajkou EU. Ti, kteří jim naletěli, museli do předem připraveného formuláře uvést své jméno, adresu, částku kterou přispívají a podpis.

Káva pro páníčka, dort pro psa. Tak to vypadá v Punťově psí cukrárně

Narozeninové oslavy dětí už nefrčí. Nyní máte možnost zařídit jedinečnou party svému psovi, a to se vším všudy. Překvapte tak svého miláčka na jeho velký den dortem, zákusky nebo i zmrzlinou, a to v Punťově první psí cukrárně na pražském Jarově. Pozor ale abyste si psí pamlsky nespletli s klasickými dezerty.  

AKTUALIZUJEME

Dva lidé zemřeli v Jirkově kvůli šesti stovkám. Žhář půjde na 15 let do vězení

Pachatel nalil na dveře toluen a zapálil ho. Obyvatelé bytu se už nedostali ven.

Češi doma více plýtvají, nejraději šetří na teplé vodě

Raději sprchu nežli vanu – takto šetří teplou vodou české domácnosti. Je to jejich nejoblíbenější způsob, jak omezit domácí výdaje za energii. V obecné rovině ale ochota přiškrtit výdaje klesá. Zatímco před dvěma lety spořilo 88 procent domácností, letos už to je o 4 procentní body méně.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení