Dopravu během rekonstrukce trati zajistí náhradní autobusy.Jde o největší výluku od roku 2008, kdy se započalo s modernizací. Podle provozně technického ředitele Dopravního podniku měst Liberec a Jablonec (DPMLJ) Ludvíka Lavičky jsou některé kolejnice staré 40 let a na hraně životnosti.

„Mnohé úseky trati jsou v původním stavu z roku 1973, kdy proběhla poslední velká výměna. Už nevyhovují normám bezpečnosti," konstatoval.

Rekonstruovat se bude celý profil trati, počínaje podložím, kolejovým svrškem, sítěmi, opěrnými zdmi, odvodněním, zabezpečením a osvětlením trati. Práce budou probíhat paralelně na dvou úsecích. První je kilometrová část od kruhového objezdu Tovární na Liberecké ulici směrem do Zeleného Údolí k zastávce Měnírna Brandl v Jablonci nad Nisou. Druhý rekonstruovaný úsek je tři kilometry dlouhý mezi Libercem a Vratislavicemi, kde se v části mezi zastávkami Nová Ruda a Lékárna trať zdvoukolejní.

To umožní větší frekvenci spojů do Vratislavic, které navíc nebudou muset křižovat a provoz tudíž bude bezpečnější.

„Nová konstrukce kolejového svršku odpovídá současným požadavkům, takže oproti původnímu je provoz tišší a stabilnější," poznamenal Lavička.

Dopravní podnik získal na rekonstrukci dotaci z EU ve výši 234 milionů korun. Jde o 85% uznatelných nákladů. 15% z celkové ceny musí podnik zaplatit sám. Konečná částka se vyšplhá až na 290 milionů korun. Momentálně probíhá výběrové řízení na dodavatele stavby.

Cestující městskou hromadnou dopravou mezi oběma městy se musejí obrnit mimořádnou trpělivostí. Současně s tramvajovou tratí se totiž má opravovat také souběžná silnice I/14 v Tanvaldské ulici ve Vratislavicích a v Liberecké ulici v Jablonci nad Nisou.

Dají se tedy očekávat kolony a poměrně velké odchylky od jízdních řádů náhradních autobusů.