Už půl roku brázdí liberecké ulice nová tramvaj EVO2 z dílen pražského Pragoimexu. Její premiéra ale neproběhla úplně hladce – na tramvaji nenechala nit suchou liberecká opozice, následně ji kritizovali pro nadměrnou hlučnost občané bydlící poblíž trati. Dopravní podnik proto zahájil sérii více než 30 testů a zkoušek, na jejichž závěru získá tramvaj osvědčení k provozu, něco jako techničák. Zároveň by měla jezdit méně hlučně.
Homologace tramvaje byla uplynulý týden ukončena. S pozitivním výsledkem. Následuje kompletní rozebrání do posledního šroubku, kdy každý díl a součástka projde zkoumavému pohledu techniků.
„V našich dílnách na tramvaji demontujeme všechny díly a každý z nich pak projde kontrolou opotřebení a testem pevnosti," zdůraznil provozní ředitel Dopravního podniku měst Liberec a Jablonec (DPMLJ) Ludvík Lavička. Podle jeho slov budou vyměněny pryžokovové prvky a těsnění, které ovlivňují míru kritizovaného hluku. Přesto si lidé budou muset zvyknout, že EVO2 dělá při jízdě úplně jiný zvuk než tramvaje T3, které Libercem jezdí už 40 let.
„Není to tím, že by tramvaj EVO2 byla hlučnější, ale zvuk je prostě jiný a nezvyklý oproti tramvajím, na které byli lidé dosud zvyklí. Snažíme se s těmito občany komunikovat a jejich připomínky zohlednit při hledání technického řešení, které by tyto jejich nepříjemné pocity z míry a hlavně podoby hluku odstranilo definitivně," míní Roman Šotola (ČSSD), předseda představenstva DPMLJ.
Dokončení homologace stanovené Drážním úřadem má proběhnout na přelomu května a června, kdy vozidlo získá oprávnění pro běžný provoz a vrátí se do ulic. Zatím najezdila EVO 2 přibližně 15 tisíc kilometrů bez vážnější závady.
„Překvapilo nás, že po celou dobu náročného provozu a zatěžkávacích zkoušek nemusela být ani jednou odtažena," zmínil Ludvík Lavička. „Je dobře, že se nenaplnila proroctví o tom, že tramvaj nebude funkční, případně bude mít zásadní problémy. O tom, že jezdí, se Liberečané mohli přesvědčit dnes a denně v ulicích města a myslím, že oceňují její kapacitu a handicapovaní spoluobčané, maminky s kočárky a starší lidé její úplnou bezbariérovost," chválí tramvaj Roman Šotola.
Tramvaj navíc během nucené odstávky nepřijde o část záruční doby. Výrobce ji dopravnímu podniku prodlouží o čas, kdy je rozebraná. „Po vzájemných jednáních vedení DPMLJ a společnosti Pragoimex jsme se dohodli, že po obdržení průkazu způsobilosti bude prodloužena námi poskytovaná záruka na vozidlo ze stávajících 24 měsíců na 60 měsíců," doplnil informace Jaroslav Křemen, generální ředitel společnosti Pragoimex.