A od té doby se datují jeho problémy: vozík přestal jezdit. Muž si přivolal technika, který jej rozebral a zjistil, že příčinou jsou nevhodné baterie.

„Technik zjistil, že vložené baterie jsou vhodné pro dětský vozíček nebo pro člověka, co jezdí maximálně po bytě. Jsou kapacitně slabé a výkonnostně nestačí na provoz po městě. Stal jsem se obětí pojistného podvodu," řekl Deníku postižený muž.

Problém je v tom, že VZP baterie zaplatila a na další nové už mu přispět odmítá. Chybu odmítá i firma Help Centrum, kde k výměně baterií došlo. Vozík teď stojí ve zkušební laboratoři, kde mají jasně určit, jestli jsou baterie vhodné, či ne. Do té doby jej nemůže Jaroslav Erben používat. A už je to devět měsíců.

„Jsem odkázán na manuálně poháněný vozík, což je v kopcovitém terénu Liberce ten nejhorší způsob dopravy. Nikam se nedostanu. K lékaři mě třeba musí vozit moje známá autem," posteskl si muž, který má kromě neschopnosti chodit ještě odebranou ledvinu a druhou těžce nemocnou. Potřebuje lékařskou péči a bez elektrického vozíku se do města prakticky nedostane.

Deník oslovil i VZP a firmu Help Centrum, aby případ okomentovaly. Poté, co se redakce začala o případ zajímat, přislíbila firma, že případ prověří a pokud se prokáže, že do vozíku byla skutečně nainstalována nevhodná baterie, zjednají nápravu. Že by se Jaroslavu Erbenovi blýskalo na lepší časy?

„V současné době čekáme na výsledky testů a vyjádření dovozce. Pokud bude prokázané jakékoli pochybení naší společnosti, jsme připraveni provést nápravu. Pokud ale naše chyba nebude testem prokázána - a my jsme přesvědčeni, že jsme se žádné také nedopustili - bude nucen pan Erben řešit další postup s majitelem zdravotní pomůcky, což je v tomto případě VZP," napsala Deníku Blanka Nováková, ředitelka společnosti Help Centrum.

VZP však roli v případu odmítá. Mluvčí liberecké pobočky Stanislav Šetina potvrdil, že využitelná kapacita baterií je přibližně na 1/3 v porovnání s bateriemi doporučenými výrobcem. To zjistil servisní technik. Zároveň ale povinnost věc napravit přisuzuje samotnému vozíčkáři.

„Ve smluvním ujednání mezi naší zdravotní pojišťovnou a panem Erbenem je závazek, že dotyčný má povinnost svým jménem řešit reklamace. A to například ty, které vznikly použitím nevhodného typu baterií, jako v daném případě. VZP není personálně ani odborně připravena na to, aby jako první vstupovala a řešila reklamace za uživatele," zdůraznil Šetina.

Pomyslný míč je tedy opět na Erbenově straně hřiště. Podle vyjádření, jež Deníku poskytl ale nevěří, že k nápravě dojde. „Spíš to vypadá, že se na mě domluvili. Servisní technik, který závadu odhalil, mi totiž řekl, že to není na Liberecku první případ," upozorňuje invalida.

Help Centrum, které reklamaci baterií vozíku momentálně řeší, vidí důvod jejich poruchy jinde. Nepřímo naznačují, že ji mohl způsobit sám uživatel vozíku, třeba i nevědomky.

„Životnost baterií je přímo úměrná samotnému způsobu užívání elektrického vozíku,  terénu, hmotnosti uživatele a v neposlední řadě řádnou péčí o baterie. Tzn.  pravidelné a řádné nabíjení, dodržování postupu nabíjení a udržování baterií v nepodbitém stavu. Opomíjením řádné péče o baterie dochází k jejich nenávratnému poškození, což má za následek výrazné snížení kapacity, v důsledku které se sníží i samotný dojezd elektrického vozíku," stojí ve vyjádření firmy Help Centrum zaslané Deníku.