Rozčvachtaná, prosolená břečka nebo naopak závěj až nad kotníky, v horším případě všude led. I tak někdy vypadají zastávky MHD v Liberci, když se zima vydaří. Teď se cestující mohou těšit na vyhřívané zastávky, pokud tedy pojedou tramvají. Zatím je takto vybaveno 29 tramvajových zastávek včetně těch na trati do Jablonce. Je to jako podlahové topení v domě. Pod dlažbou zastávek jsou umístěny speciální topné kabely, které se spínají na základě impulzu z termostatu. Dopravnímu podniku tak odpadne starost s odklízením sněhu a ledu. „Někdy se při velkém spadu sněhu stávalo, že jsme zastávky nestíhali uklízet tak rychle, jak by asi cestující očekávali. Při takovém počasí má totiž přednost hlavně údržba samotné tratě, aby tramvaje mohly vůbec vyjet," říká mluvčí DPMLJ Martina Poršová. Hlavně při kalamitách byl úklid zastávek téměř nekonečným příběhem.

Teď jsou plochy nově zrekonstruovaných zastávek vyhřívané. „Používá se k tomu proud z trolejí pro napájení tramvají," vysvětluje předseda představenstva DPMLJ Pavel Šulc. „Termostat spustí topení na zastávce, když teploty klesnou pod minus 4 stupně. Zastávky tak nenamrznou a napadaný sníh hned odtaje. Tím se zvyšuje i bezpečnost pro cestující, protože občas na zledovatělých zastávkách docházelo i k pádům."

Díky napojení topných kabelů na trolejový systém se výrazně zlevní i využití rekuperace, která vzniká brzděním tramvají na zastávkách. Laicky řečeno: moderní tramvaje vyrábí při brzdění elektrický proud, který pak buď využívá jiný vůz při rozjíždění ze zastávky nebo nově topení na zastávce. Takto vyrobený proud už se tak nepřijde nazmar v brzdovém odporníku v tramvaji.

„Vyhřívání zastávek navíc přispívá k lepší ekologii ve městě. Zastávky se totiž nemusí solit ani sypat pískem či jiným posypovým materiálem, čímž se snižuje i následná prašnost," dodává Poršová.