Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vyhřívaných zastávek přibývá. I na tramvojové lince z Liberce do Jablonce

Liberec - Celkem 29 tramvajových zastávek už je vybaveno topnými kabely, které usnadní zimní údržbu. Díky tomu už se také nebude tolik solit.

8.1.2016
SDÍLEJ:

Zastávky vyhřívají topné kabely, které jsou pod dlažbou. Foto: DPML

Rozčvachtaná, prosolená břečka nebo naopak závěj až nad kotníky, v horším případě všude led. I tak někdy vypadají zastávky MHD v Liberci, když se zima vydaří. Teď se cestující mohou těšit na vyhřívané zastávky, pokud tedy pojedou tramvají. Zatím je takto vybaveno 29 tramvajových zastávek včetně těch na trati do Jablonce. Je to jako podlahové topení v domě. Pod dlažbou zastávek jsou umístěny speciální topné kabely, které se spínají na základě impulzu z termostatu. Dopravnímu podniku tak odpadne starost s odklízením sněhu a ledu. „Někdy se při velkém spadu sněhu stávalo, že jsme zastávky nestíhali uklízet tak rychle, jak by asi cestující očekávali. Při takovém počasí má totiž přednost hlavně údržba samotné tratě, aby tramvaje mohly vůbec vyjet," říká mluvčí DPMLJ Martina Poršová. Hlavně při kalamitách byl úklid zastávek téměř nekonečným příběhem.

Teď jsou plochy nově zrekonstruovaných zastávek vyhřívané. „Používá se k tomu proud z trolejí pro napájení tramvají," vysvětluje předseda představenstva DPMLJ Pavel Šulc. „Termostat spustí topení na zastávce, když teploty klesnou pod minus 4 stupně. Zastávky tak nenamrznou a napadaný sníh hned odtaje. Tím se zvyšuje i bezpečnost pro cestující, protože občas na zledovatělých zastávkách docházelo i k pádům."

Díky napojení topných kabelů na trolejový systém se výrazně zlevní i využití rekuperace, která vzniká brzděním tramvají na zastávkách. Laicky řečeno: moderní tramvaje vyrábí při brzdění elektrický proud, který pak buď využívá jiný vůz při rozjíždění ze zastávky nebo nově topení na zastávce. Takto vyrobený proud už se tak nepřijde nazmar v brzdovém odporníku v tramvaji.

„Vyhřívání zastávek navíc přispívá k lepší ekologii ve městě. Zastávky se totiž nemusí solit ani sypat pískem či jiným posypovým materiálem, čímž se snižuje i následná prašnost," dodává Poršová.

Autor: Jana Pavlíčková

8.1.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Juraj Chmiel
3

Velvyslanec Chmiel vysoudil přes dvě stě tisíc korun. Stíhán byl neprávem

Ponorka A.R.A. San Juan
AKTUALIZOVÁNO
1 4

Bouchání do stěny. Námořnictvo možná zachytilo ztracenou ponorku

Mají se stavět mešity? Kandidáti odpovídali na 30 otázek ANO/NE, podívejte se

/VIDEO/ Víte, kdo má zbrojní průkaz, kdo podporuje stavbu mešit v Česku nebo který uchazeč o Hrad chce přijmout euro? Celkem na 30 otázek odpovídali prezidentští kandidáti Jiří Drahoš, Marek Hilšer, Michal Horáček, Vratislav Kulhánek, Jiří Hynek a Mirek Topolánek při cestě prezidentským vlakem. Prohlédněte si galerii, jak se vyjádřili k jednotlivým tématům.

Nová Sněmovna odstartovala: Poslanci se hádali o imunitní výbor

Zákonodárci vzešlí z říjnových voleb dnes složili slib a poprvé zasedli do poslaneckých lavic. Hladký průběh jednání se ale zadrhl na návrhu počtu členů mandátového a imunitního výboru (MIV).  

Blázni, nebo hrdinové? Názory mladých Japonců na piloty kamikaze se různí

Za druhé světové války tisíce japonských dobrovolníků narukovaly k pilotům kamikaze. Ti se pak s letadly plnými výbušnin vrhali střemhlav na spojenecké lodě. Současná anketa britské stanice BBC ukazuje, že díky vlivu nacionalistů se sebevražední letci v očích nové generace opět stávají hrdiny.

Opravdu nejde o vtip: londýnské autobusy by mohly jezdit na kávu

Americká stanice CNN přišla se zdánlivě úsměvnou zprávou. Známé dvoupatrové autobusy v Londýně možná už brzy budou jezdit na nové biopalivo, jehož základní složkou je kávový olej.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT