„Obrat 32 milionů korun a 140 zaměstnanců, to byl závěr roku 1999 v jablonecké firmě Goja. Od té doby čísla klesají. Vliv na tom má špatná finanční situace lidí, kteří kupují hlavně věci potřebné k zajištění chodu rodiny. Svoji roli v odbytu sehrála i produkce z Číny. Je levnější, ale určitě méně kvalitní," charakterizoval situaci na trhu vánočních ozdob jeden ze spolumajitelů Jaroslav Hrabák.

Za takových okolností si mnozí výrobci na Jablonecku mysleli, že si sáhli na dno. V tomto roce eviduje Goja o 30 procent méně objednávek než ve stejném období roku loňského. Zatím se jedná o největší pokles v historii firmy.

Konkurence na Jablonecku si navzájem neškodí, každý výrobce si našel svůj typický vánoční produkt, který charakterizuje jeho nabídku. Všichni z branže navzájem spolupracují.

Goja, dříve Knobloch Berger, vyráběla ozdoby z papíru

Firma Goja vznikla v Jablonci už v roce 1945, před válkou byla známá pod názvem Knobloch Berger a vyráběla ozdoby z papíru. Po válce se v ní objevil Luděk Kulhánek, odborník na slovo vzatý. Jako první ohromil trh ozdobami ze skla A u toho už firma zůstala. Dnes produkuje tisíce kusů skleněných, ručně malovaných koulí, figurek nebo špiček. Málokdo ví, že už název firmy Goja prozrazuje její zaměření na skleněnou vánoční krásu neboli Glass Ornaments Jablonec.

„Žili jsme, žijeme a věříme, že se na trhu udržíme i dál. I když letošní obrat činí pouze 4 miliony, snažíme se nefňukat a inovovat, vyrábět, exportovat. Bohužel s daleko nižším počtem zaměstnanců", zavzpomínal na staré časy Jaroslav Hrabák.

Vedení firmy musí sledovat už nyní světový trend příštího roku. Oproti roku 1985, kdy ve výrobě vánočních ozdob nominovalo šest hlavních barev, dováží firma dnes z Německa přes dvě stě barevných odstínů. Zahraniční zákazník musí dostat přesně to, co si přeje. Říká se, že barvy vánočních ozdob kopírují barvy ženské mody, které budou pro zimní období aktuální. Z firmy Goja putují všechny ozdoby do zahraničí, do Německa, Švýcarska, Holandska, ale i na Kubu nebo do Austrálie. Nedaří se jí zatím oslovit východní trh a to i přesto, že kolekce výrobků se jim velmi líbily. Na českém trhu zůstává jen minimální množství.

„Sezona se stále zkracuje. Kdysi býval její vrchol v listopadu, dnes už musíme zboží odeslat k odběrateli v září." konstatoval majitel firmy.

Dagmar Březinová