České silnice procházejí velkým přeznačkováním. Rychlostní silnice od ledna povýšily na dálnice a na vybraných silnicích I. třídy se bude místo 90 jezdit 110 kilometrů v hodině.

V Libereckém a Ústeckém kraji se změny týkají hned několika úseků. Současně však pro sever Čech platí dvě výjimky. Rychlostní silnice R35 mezi Libercem a Turnovem a R63 mezi Bystřany u Teplic a Řehlovicemi u Ústí nad Labem se nestaly dálnicí, ale silnicí I. třídy. Na obou úsecích už ale řidiči mohou jezdit bez dálniční známky.

Řidiči v Libereckém kraji tak díky změnám na R35 ušetří. Rychlost přitom zůstává na 130 kilometrech za hodinu, jak jsou motoristé zvyklí. Ale ne všude. Na několika místech se jezdí pomaleji.

„Úsporné šířkové uspořádání bez plnohodnotného odstavného pruhu neumožňuje na celém úseku bezpečný provoz rychlostí 130 km/h. Úsek obsahuje nestandardní prvky, které jsou pro dálnice nepřípustné, a nachází se na něm řada nevhodných připojení účelových komunikací přímo na trasu silnice," popisuje mluvčí Krajského úřadu Libereckého kraje Markéta Dědková.

Z Liberce na Bílý Kostel rychleji

Z Hodkovic nad Mohelkou do Jeřmanic mohou jet řidiči jen stodesítkou, rychlost je snížena i u Paceřic. Zhruba v polovině roku by měl naopak z 90 na 110 kilometrů v hodině zrychlit provoz na čtyřproudých silnicích z Liberce na Kunratice a z Liberce na Chrastavu a Bílý Kostel. Krajský úřad už se na tom dohodl s ŘSD a policií.

„Je třeba požádat o povolení, nějakou dobu potrvá i osazení značek. Rychlost zůstane snížená jen v některých úsecích, například kolem Svárova," dodává vedoucí krajského odboru dopravy Jan Čáp.

O 20 km dálnic víc

V Ústeckém kraji přibyl mezi dálnice 20 kilometrů dlouhý úsek D7 mezi Bitozevsí na Lounsku a Spořicemi u Chomutova, který byl původně částí rychlostní silnice R7. Řidiči tam však stále mohou jezdit bez dálniční známky. Změny se týkají i dalších úseků R7.

„Obchvat obce Sulec u Loun je nově silnicí pro motorová vozidla s povolenou rychlostí 110 kilometrů v hodině," říká šéf dopravní policie Ústeckého kraje Jiří Ušák.

Stodesítkou mohou nově jet řidiči i ze Spořic u Chomutova směrem do Německa až po křižovatku se silnicí do Nebovazů. Dál směrem na Horu Sv. Šebestiána už ale budou muset zpomalit na 90 kilometrů v hodině, i když stále pojedou po silnici pro motorová vozidla.

Radovat se mohou lidé, kteří jezdí mezi Ústím nad Labem a Teplicemi. R63 z Řehlovic do Bystřan se totiž nově stala silnicí pro motorová vozidla, na které už není potřeba známka. Navíc tudy řidiči stále budou moci jezdit stotřicítkou. Ale až se na místě objeví nová značka.

„Dle zákona by přeznačení na silnicích mělo být fyzicky už od 1. ledna, ale praxe je taková, že nové značky ještě nejsou všude a průběžně se na tom pracuje. Dokud značka na R63 není, měli by řidiči dodržovat stodesítku," upozorňuje Jan Matoušek z odboru služby dopravní policie Ústeckého kraje.

Změna rychlosti čeká i silnici I/13

Podle něj se také uvažuje o převedení silnice I/13 mezi Teplicemi, Bílinou, Mostem a Chomutovem na silnici pro motorová vozidla, po které by řidiči místo 90 km/h mohli jezdit 110 km/h. Nyní se řeší rychlostní limity. „Na silnici je spousta úseků, které nesplňují parametry pro 110 kilometrů v hodině. Než se osadí novými značkami, musíme jasně vymezit úseky, kde bude rychlost omezená zpět na devadesátku. A těch bude poměrně hodně," vysvětluje Jan Matoušek.

Rychlost se sníží u nájezdů a sjezdů, kde chybí odbočovací a připojovací pruhy, nebo v místech, kde chybí ochrana pevných překážek v blízkosti vozovky. „Přeznačení silnice R63 se určitě dočkáme dřív, než ze silnice I/13 bude silnice pro motorová vozidla," dodává Matoušek.

Policie na severu Čech přeznačení silnic přijímá pragmaticky, v první řadě jde o zjednodušení systému. Bude ale usilovat o to, aby na zrychlených úsecích nevzrostl i počet nehod.

„Nejvyšší povolená rychlost neznamená, že je vždycky nejvhodnější. Každý řidič by měl brát v úvahu i ostatní podmínky a počasí," uzavírá Jan Matoušek z dopravní policie.

• Silniční síť nově rozdělujeme na dálnice, silnice, místní komunikace a účelové komunikace. Kategorii rychlostní komunikace už právo nezná, jde o silnici I. třídy.

• Dálnice a rychlostní komunikace plnily de facto stejný účel, platily na nich stejná pravidla včetně maximální rychlosti 130 km/h.

• Dopravní značku Silnice pro motorová vozidla lze nyní použít pro silnice I. třídy, na kterých je žádoucí zvýšit maximální rychlost na 110 km/h.

• Od ledna vzrostl počet kilometrů dálnic v Česku na zhruba 1 200 km.

• Přeznačením rychlostních silnic na dálnice přibylo asi 440 km.

• Po dokončení výstavby by měla mít Česká republika přibližně 2 000 km dálnic.